Velkommen til Agder Energi Nett.

About the transmission tariff

What is transmission tariff?
When using energy, you have to pay for two products. You pay one price for the energy you purchase from your energy supplier. In addition, you pay transmission tariff to your local network company for the transportation of the energy. All residents of Aust- and Vest-Agder counties pay transmission tariff to Agder Energi Nett AS.

What does the transmission tariff cover?
The transmission tariff is spent on maintaining a safe and efficient operation of the power network. It is mainly used for development and maintenance. Moreover, a considerable part of the transmission tariff is spent on value-added tax and two other public charges: Taxes on expenditure and payment to the energy fund (Enova). Regardless of the amount of energy transported, the price for operating the network is practically the same.

Is the transmission tariff based on consumption?
The transmission tariff is apportioned based on a fixed annual amount and an energy component, which is the amount you pay per kWh used.

May Agder Energi Nett determine its own transmission tariff?
The authorities set the framework of the total earnings, but Agder Energi Nett determines the level and the distribution between fixed component and energy component. Consequently, the transmission tariff is calculated in three steps:

1. The authorities determine the limits of a network company’s earnings. 
2. The company estimates the customers’ kWh consumption in the year to come. 
3. Based on this, transmission tariff per kWh and fixed component are calculated.

What may lead to an increased transmission tariff?
The following circumstances may result in an increased transmission tariff:

• Increased demand for investments and renewal of the network 
• Increased demand for maintenance 
• Increased public charges 
• Increased interest rate level resulting in a demand for higher yields 
• Increased investments or expenses in the central grid (Statnett)

Does a low energy price lead to an increased transmission tariff?
There is no connection between energy price and transmission tariff.

The network companies cannot increase their transmission tariff to compensate for the fact that the energy producers or suppliers get reduced earnings due to a lower market price. The calculation of the transmission tariff is subject to strict regulations.

Why do the network companies have a monopoly?
The power network is a natural monopoly because it does not make any sense to build two supply systems to the same house. This is why the network companies are regulated.

The network companies operate, maintain and develop the network in their respective geographical areas. The transmission tariff varies from company to company owing to the fact that natural conditions result in different costs for the companies. Agder Energi Nett is the owner of the power network in the Agder region.

The following components made up the electricity bill for an average customer in 2019. Annual consumption 20,000 kWh:

42,5 % Power
22,0 % Transmission tariff
35,5 % Public charges

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.