Velkommen til Agder Energi Nett.

Jordfeil


Eksempler på hvor jordfeil kan oppstå er i varmtvannsbereder, vaskemaskin, varmekabler eller ved spikergjennomslag gjennom ledninger. Det spesielle med slike feil er at de er vanskelige å lokalisere. Den samme jordfeilen kan bli målt og gi utslag hos alle som er tilkoplet samme transformatorstasjon. En jordfeil som gir utslag på måleinstrumentene kan altså enten befinne seg på ditt eget anlegg, dine naboers anlegg eller på Agder Energi Netts distribusjonsnett.

Dersom det er installert jordfeilvarsling/vern og dette utløses, er det stor sannsynlighet for at jordfeilen tilhører ditt eget anlegg. 
Huseiere bør imidlertid for sin egen del gjøre seg kjent med hvilken type varsler som er installert i egen bolig og omtrent hvor gammel jordfeilvarsleren er. Tidligere ble det nemlig montert jordfeilvarslere/vern som ikke var retningsbestemte, og som dermed ikke kunne skille mellom jordfeil på eget eller andres anlegg. 
Eldre løsninger hvor jordfeilvarsleren/vernet ikke er retningsbestemt, gjør det vanskeligere å utelukke at feilen kan ligge hos andre tilknyttet samme transformatorstasjon.

Dersom jordfeilvarsel/vern utløses, og feilen er i eget anlegg, er det eierens ansvar å sørge for at feilen blir rettet. Dersom ikke anlegget blir koplet ut umiddelbart, bør man utvise varsomhet i forbindelse med elektrisk utstyr inntil feilen er utbedret.

Når fagpersonell har konstatert at feilen ikke er i eget anlegg, kontaktes Agder Energi Nett, som kan lokalisere jordfeilen og pålegge utbedring der hvor feilen blir lokalisert.

Dersom det ved berøring av elektrisk utstyr/anleggsdeler oppleves å få "støt" kontaktes elektroinstallatør for kontroll av eget anlegg. Agder Energi Nett kontaktes dersom eget anlegg blir funnet i orden. 
Kontakt oss her.

Det er eieren av det elektriske anlegget som er ansvarlig for at eget anlegg og utstyr er i forskriftsmessig stand i henhold til gjeldende forskrifter (FEL). Forenklet kan man si at det er huseieren som er ansvarlig for det elektriske anlegget i eget hus.

Arbeid med elektriske anlegg må utføres av fagpersonell fra en autorisert elektroinstallatør.

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.