Velkommen til Agder Energi Nett.

Flytting av stolper og nettanlegg

Standard vilkår for tilknytning § 3-10 Flytting eller fjerning av ledninger/nett sier at slike endringer på nettanlegg kan bestilles for rekvirentens regning.

Kostnader
Hovedregelen er at flytting/endring av nettanlegg må bekostes av rekvirenten. Rekvirenten faktureres for de faktiske kostnadene som medgår. Det skal gjøres fradrag for eventuelle utsatte fremtidige reinvesteringskostnader, eventuell forsterkning eller forbedret anleggsløsning som Agder Energi Nett får ved det nye anlegget.

Flytting/endring av nettanlegg er en utført tjeneste og faktureres med MVA.

Forventet behandlingstid for flytting av:

  • Lavspentnett 30 dager
  • Høyspentnett inntil 12 måneder
  • Nettstasjon inntil 12 måneder


Erfaringsmessig vil disse kostnadene komme på:

  • Flytting av enkel lavspent stolpe fra kr 20.000,-
  • Flytting av bardun fra kr 6.000,-
  • Flytting av et kabelskap fra kr 15.000,-
  • For kabling av luftnett fra Kr 700,- pr m. inkl. grøftekostnader, ekskl. asfaltering

Kostnaden vil varier etter tverrsnittet på kabelen, eller forholdene for øvrig.

Flytting/kabling/endring av høyspent anlegg og nettstasjon kan foretas inntil 22kV, men gjøres normalt ikke. Dersom en utredning ønskes kontakt oss her

Linjer med spenningsnivå over 22kV ( dvs regionalnett) kan ikke flyttes.

Ta gjerne kontakt med oss for eventuelle spørsmål på kundesenter.nett@ae.no  eller telefon 38607272.

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.