Fakturering
Kunder med avtale om gjennomfakturering mottar en samlet faktura fra sin strømleverandør, for både strøm og nettleie. Ordningen innebærer at nettselskapet sender faktura for nettleien til kundens strømleverandør, som inkluderer nettleien i sin strømfaktura.
Disse strømleverandørene har gjennomfaktureringsavtale med oss:
Privatkunder | Bedriftskunder | |
Dalane energisalg | x | x |
Entelios | x | |
Fjordkraft | x | x |
Fortum | x | x |
Glitre Energi Strøm | x | |
Gudbrandsdal Energi | x | x |
Hafslund Strøm | x | x |
Ishavskraft | x | x |
Istad Kraft | x | enkelte bedrifter |
Kraftriket | x | |
Los | x | x |
Lyse | x | x |
Midt Energi | x | x |
Norges Energi | x | x |
NTE Marked | x | x |
Oss Norge | x | |
Polarkraft | x | x |
Telenor Norge AS - Talkmore | x | |
Trøndelagskraft AS | x | x |
Ustekveikja | x | x |
Volte AS | x | x |
Her kan du lese mer om gjennomfakturering.
HVOR OFTE FÅR JEG FAKTURA?
Agder Energi Nett avregner i henhold til gjeldende forskrifter, og alle våre kunder får månedlig faktura.
- Anlegg med energimåling
Etterskuddsvis avregning hver måned for fastledd og forbruk. - Anlegg med effektmåling
Etterskuddsvis avregning hver måned for fastledd, forbruk og effekt forrige måned. Informasjon om effektmålte anlegg
HVORDAN MOTTAR JEG MIN FAKTURA?
Dersom du har avtale om gjennomfakturering så mottar du en samlet faktura for strøm og nettleie fra din strømleverandør. Dersom du ikke har avtale om gjennomfakturering kan du motta faktura fra oss på flere måter:
Giro
Du mottar din faktura på bankgiro i posten.
Faktura på e-post
Med faktura på e-post vil du i stedet for papirfaktura få en e-post som inneholder informasjonen du trenger for å betale regningen.
eFaktura
Må bestilles i din nettbank.
- Det tar cirka tre dager til efakturaavtalen er klar for bruk.
- Avtalen må være aktivert før fakturaproduksjon.
eFaktura 2.0
Ny nasjonal standard forenkler bestilling av eFaktura. Ved å gi en generell aksept (også kalt «Ja takk til alle») i din nettbank eller betalingsapp, aksepterer du å motta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr dette. Vær oppmerksom på at eFaktura knyttes til juridisk eier av strømkontrakten via personnummer. Det betyr at eFaktura ikke kan sendes til andre enn den som er registrert som kunde hos oss. Les mer om endringene for eFaktura her: https://www.efaktura.no/privat
Noen vanlig spørsmål om efaktura:
Når blir eFaktura tilgjengelig i min nettbank?
Samme dag eFaktura produseres, går det ut en e-post fra BBS til kunden som varsler at eFaktura snart er tilgjengelig i nettbanken. *eFaktura i kombinasjon med Avtalegiro er først tilgjengelig i nettbanken cirka en uke etter at varselet fra BBS er sendt.
* Dersom du ikke har mottatt eFaktura i din nettbank innen ti dager fra du mottok varselet, eller har andre spørsmål vedrørende eFaktura, vennligst kontakt din bank.
Kan jeg ha eFaktura når jeg har flere nettbanker?
Dersom du har flere nettbanker så vil de fakturaer du mottar som eFaktura dukke opp i alle nettbankene dine. Dette fordi en eFakturaavtale følger personnummeret ditt og ikke bank eller kontonummer. Når du betaler en eFaktura fra ønsket konto vil eFakturaen samtidig forsvinne fra de andre nettbankene dine. Dersom du sletter en eFaktura i en nettbank vil den også bli slettet i de andre nettbankene.
Kan jeg kombinere e-faktura og avtalegiro?
Det er mulig å ha en kombinasjon av e-faktura og avtalegiro. Ved en slik kombinasjon vil fakturaen bli sendt direkte til din nettbank, og beløpet vil bli trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato som en vanlig avtalegiro.
En eventuell kopi av fakturaen skriver du selv ut når du måtte behøve det.