Velkommen til Agder Energi Nett.

Fakturering

Kunder med avtale om gjennomfakturering mottar en samlet faktura fra sin strømleverandør, for både strøm og nettleie. Ordningen innebærer at nettselskapet sender faktura for nettleien til kundens strømleverandør, som inkluderer nettleien i sin strømfaktura. 

Disse strømleverandørene har gjennomfaktureringsavtale med oss:

  Privatkunder Bedriftskunder
Entelios   x
Fjordkraft x x
Fortum x x
GNP Energy x x
Gudbrandsdal Energi x x
Hafslund Strøm x x
Hallingkraft x  
Ishavskraft x x
Istad Kraft x enkelte bedrifter
Kraftriket x  
Los x x
Lyse x x
Midt Energi  x x
Norges Energi x  x
NTE Marked x x
Polarkraft x x
Telenor Norge AS - Talkmore x  
Ustekjeikja x x

Her kan du lese mer om gjennomfakturering.

HVOR OFTE FÅR JEG FAKTURA?
Agder Energi Nett avregner i henhold til gjeldende forskrifter, og alle våre kunder får månedlig faktura.

  • Anlegg med energimåling 
    Etterskuddsvis avregning hver måned for fastledd og forbruk.
  • Anlegg med effektmåling
    Etterskuddsvis avregning hver måned for fastledd, forbruk og effekt forrige måned. Informasjon om effektmålte anlegg

HVORDAN MOTTAR JEG MIN FAKTURA?
Dersom du har avtale om gjennomfakturering så mottar du en samlet faktura for strøm og nettleie fra din strømleverandør. Dersom du ikke har avtale om gjennomfakturering kan du motta faktura fra oss på flere måter:

Giro
Du mottar din faktura på bankgiro i posten. 

Faktura på e-post
Med faktura på e-post vil du i stedet for papirfaktura få en e-post som inneholder informasjonen du trenger for å betale regningen.

eFaktura
Må bestilles i din nettbank. 
- Det tar cirka tre dager til efakturaavtalen er klar for bruk.
- Avtalen må være aktivert før fakturaproduksjon.

Noen vanlig spørsmål om efaktura:

Når blir eFaktura tilgjengelig i min nettbank?
 Samme dag eFaktura produseres, går det ut en e-post fra BBS til kunden som varsler at eFaktura snart er tilgjengelig i nettbanken. *eFaktura i kombinasjon med Avtalegiro er først tilgjengelig i nettbanken cirka en uke etter at varselet fra BBS er sendt. 
* Dersom du ikke har mottatt eFaktura i din nettbank innen ti dager fra du mottok varselet, eller har andre spørsmål vedrørende eFaktura, vennligst kontakt din bank.

Kan jeg ha eFaktura når jeg har flere nettbanker?
Dersom du har flere nettbanker så vil de fakturaer du mottar som eFaktura dukke opp i alle nettbankene dine. Dette fordi en eFakturaavtale følger personnummeret ditt og ikke bank eller kontonummer. Når du betaler en eFaktura fra ønsket konto vil eFakturaen samtidig forsvinne fra de andre nettbankene dine. Dersom du sletter en eFaktura i en nettbank vil den også bli slettet i de andre nettbankene.

Kan jeg kombinere e-faktura og avtalegiro?
Det er mulig å ha en kombinasjon av e-faktura og avtalegiro. Ved en slik kombinasjon vil fakturaen bli sendt direkte til din nettbank, og beløpet vil bli trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato som en vanlig avtalegiro.

En eventuell kopi av fakturaen skriver du selv ut når du måtte behøve det.

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.