Ofte stilte spørsmål
Her er en liste over ofte stilte spørsmål og svar:
Regjeringen har lagt fram en ordning om kompensasjon for høye strømpriser. Ordningen innebærer at alle kunder vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien for strømforbruk knyttet til husholdningsformål.
Ordningen vil gjelde fra og med strømregningen for desember 2021 og er forlenget ut 2023.
Kunden får tilbakebetalt en prosentsats av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva.
Prosentsatsene i perioden for strømstøtte:
Desember 2021: 55 %
Januar 2022 til og med august 2022: 80%
September 2022 til og med mars 2023: 90%
April 2023 til og med mai 2023: 80%
Fra Juni 2023: 90%
Kompensasjonsbeløpet vil bli trukket fra den månedlige regningen for nettleie.
Ønsker du å følge med på strømforbruket og redusere kostnadene på strøm og nettleie, er det viktig å vite hvordan strømforbruket er i din bolig. Strømmåleren gir deg muligheten til å følge med på eget forbruk, analysere eget forbruksmønster og få hjelp til smartere strømbruk.
Logg deg inn på Min side for å se ditt forbruk.
Du kan også lese mer om strømforbruk i denne artikkelen.
Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.
Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side
I februar 2019 ble det innført nye regler for bestilling og oppsigelse av strøm/nettleie. Endringene kommer som følge av innføringen av en felles datahub for kraftbransjen, Elhub.
Nå er det strømleverandørene i markedet som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser.
For å opprette en strømavtale må du kontakte ønsket strømleverandør direkte. For oversikt over strømleverandører og sammenligning av priser vil vi anbefale å sjekke Forbrukerrådet sin nettside.
Du kan også lese mer om hvordan man velger strømleverandør her.
For at vi skal kunne respondere raskest mulig ber vi om at du melder dette via vårt skjema for farlig forhold eller ringer oss på tlf 38 60 72 72 (døgnåpent).
Har du oppdaget en strømledning på bakken, et åpent strømskap eller et tre som har falt over en strømlinje? Husk at berøring kan være livsfarlig! Hold avstand og meld fra til oss.
Alle pågående strømstanser og feil vises i vårt interaktive strømkart. Om du ikke finner din strømfeil der og heller ikke har fått SMS fra oss så er det sannsynlig at vi ikke kjenner til feilen. Da ønsker vi at du tar kontakt med oss på tlf 38 60 72 72 (døgnåpent).
Vedlikehold av strømnettet gjør at det innimellom er behov for kortere strømstanser. Disse varsles til berørte kunder med SMS i forkant. Vi varsler også våre kunder med SMS når uforutsette feil oppstår. Agder Energi Nett har kontinuerlig beredskap og fokus på feilrettingsarbeid når feil av ulike årsaker oppstår.
Dersom du ønsker å klage på et strømbrudd eller varsling i forbindelse med strømbruddet, ønsker vi at du benytter eget skjema for «Avbrudd og varsling om avbrudd». Dette finner du på Min side. På den måten vil vi best kunne behandle henvendelsen og forbedre våre rutiner. Saksbehandling av denne type klage skal skje i henhold til «Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet»
Dersom du ønsker å fjerne trær eller greiner som kan komme i kontakt med en høyspentlinje må dette alltid meldes til Agder Energi Nett. Trefelling langs høyspentlinjer er svært farlig. Vi vil være behjelpelig med arbeidet, slik at skade ikke oppstår på personer eller anlegg. Kostnader dekkes vanligvis av Agder Energi Nett. Les mer og kontakt oss via skjema her
Bistand av felling av trær langs lavspentnettet gis dersom det er akutt fare for at trærne kan skade lavspentnettet.
Dersom grunneier ønsker å felle trær som ikke står i akutt fare for å skade strømnettet kan kunden ta direkte kontakt med godkjent skogsentreprenør som utfører trefelling og fakturerer kunden i henhold til avtale. Se mer info her
Send oss gjerne bilde av situasjonen, da vil vi raskere kunne svare på henvendelsen.
Andre temaer
Regjeringen har lagt fram en ordning om kompensasjon for høye strømpriser. Ordningen innebærer at alle kunder vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien for strømforbruk knyttet til husholdningsformål.
Ordningen vil gjelde fra og med strømregningen for desember 2021 og er forlenget ut 2024.
Kunden får tilbakebetalt en prosentsats av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva.
Prosentsatsene i perioden for strømstøtte:
Desember 2021: 55 %
Januar 2022 til og med august 2022: 80%
September 2022 til og med mars 2023: 90%
April 2023 til og med mai 2023: 80%
Fra Juni 2023: 90%
Kompensasjonsbeløpet vil bli trukket fra den månedlige regningen for nettleie.
Nei, alle som har krav på stønad vil få denne automatisk.
Ordningen gjelder for alle målepunkt der hovedbruken er knyttet til husholdningsformål. Forbruk til hytter, fritidsboliger og næringsformål omfattes ikke av ordningen.
Ved tvil om bruken bak målepunktet skal informasjon i eiendomsmatrikkelen legges til grunn. Du kan selv sjekke hvordan eiendommen er registrert i kartverket.
Boligselskap ble inkludert i ordningen fra 01.12.2021 gjennom regulering fra Olje- og energidepartementet 21.01.2022.
De aller fleste strømleverandører har avtale om gjennomfakturering. Det innebærer at kunden mottar en samlet faktura fra sin strømleverandør, for både strøm og nettleie.
Dersom du har en strømleverandør som gjennomfakturerer nettleien vil stønaden komme som fratrekk på fakturaen fra din strømleverandør.
Utbetaling skjer rundt forfallsdato.
Pengene utbetales til kontonummer for sist innbetaling. Dersom du ikke tidligere har betalt faktura til oss ber vi om at kontonummer registreres via Min side. Tilgodebløp under 100 kroner overføres til neste faktura.
Tilgodebeløp vil vises som null kroner på eFaktura, og kan godkjennes på lik linje som andre efakturaer/avtalegiroer.
Logg inn på Min side for å se dine fakturaer. Her kan du også registrere, kontrollere og oppdatere ditt kontonummer.
Stønaden vil vises på egen fakturalinje på regningen med teksten "Strømstøtte fra Staten".
NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) publiserer gjennomsnittsprisen og støttesatsen på sin nettside som alle nettselskapene skal bruke.
Satsen er uavhengig av prisavtale mellom den enkelte kunden og strømleverandør.
Formel for støttesatsen:
(gj.snitt områdepris - terskelpris) x komp.grad x mva
For kunder på Agder ser regnestykket slik ut:
Desember 2021 - (177,08 - 70 øre/kwh) x 0,55 x 1,25 = 73,62 øre/kWh
Januar 2022 - (140,63 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 70,63 øre/kWh
Februar 2022 - (120,54 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 50,54 øre/kWh
Mars 2022 - (187,04 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 117,04 øre/kWh
April 2022 - (173,89 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 103,89 øre/kWh
Mai 2022 - (165,32 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 95,32 øre/kWh
Juni 2022 - (186,67 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 116,67 øre/kWh
Juli 2022 - (262,78 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 192,78 øre/kWh
August 2022 - (434,39 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 364,49 øre/kWh
September 2022 - (358,69 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 324,77 øre/kWh
Oktober 2022 - (132,22 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 69,99 øre/kWh
November 2022 - (112,80 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 48,15 øre/kWh
Desember 2022 - (268,67 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 223,51 øre/kWh
Januar 2023 - (126,59 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 63,66 øre/kWh
Februar 2023 - (114,95 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 50,57 øre/kWh
Mars 2023 - (112,64 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 47,97 øre/kWh
April 2023 - (110,94 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 40,94 øre/kWh
Mai 2023 - (80,66 - 70 øre/kWh) x 0,80 x 1,25 = 10,66 øre/kWh
Juni 2023 - (94,45 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 29,75 øre/kWh
Juli 2023 - gj.snitt områdepris 68,68 øre/kWh = 0 øre/kWh
August 2023 - (72,91 - 70 øre/kWh) x 0,90 x 1,25 = 3,27 øre/kWh
Taket for støtten er 5 000 kWh per måned per boenhet.
Regjeringen har bestemt at fra 1. september skal strømstøtten basere seg på spotprisen time for time i stedet for et månedssnitt. Det betyr at hver enkelt kunde vil få strømstøtte som er knyttet mot sitt eget strømforbruk. De timene som spotprisen er over 70 øre per kilowattime legges til grunn for strømstøtten.
Strømstøtten vil fremkomme som en månedlig gjennomsnittspris på fakturaen, akkurat som før. Forskjellen er at tidligere var gjennomsnittsprisen lik for alle kunder. Nå vi den være individuell for hver enkelt kunde.
Taket for støtten er 5 000 kilowattimer per måned per boenhet. Dersom du bruker mer strøm enn 5 000 kilowattimer i løpet av en måned, vil systemet beregne strømstøtte for de 5 000 første kilowattimene.
Norge er delt opp i fem prisområder, og det er spotprisen i prisområdet målepunktet ditt tilhører som strømstøtten beregnes ut fra. Prisene hentes fra den nordiske kraftbørsen (Nord Pool).
Regjeringen inkluderer nå de som bor fast på sin fritidsbolig i strømstøtteordningen. Kundene må selv søke og fremlegge nødvendig dokumentasjon for å ha rett på støtte.
Hovedkriteriet er at det foreligger et vedtak fra kommunen om midlertidig eller varig bruksendringstillatelse. Da gis støtten fra vedtaksdato. I tillegg kan kunden få strømstøtte dersom de har hatt folkeregistrert adresse på fritidsboligen før 18.01.2023. Da kan kunden få strømstøtte fra 01.09.2022.
Søknad med dokumentasjon kan sendes inn via skjema på Min side, som er tilgjengelig fra 13. februar.
Strømstøtten utbetales på første faktura etter at søknaden er mottatt og behandlet.
Dersom du ikke har fått stønad og mener at du har krav på dette, kan du sende oss en henvendelse her.
Du kan selv sjekke hvordan eiendommen er registrert i kartverket.
Fellesmålt forbruk i boligselskap, sameier, borettslag er ikke inkludert i ordningen fra start. Olje- og energidepartementet har 21.01.2022 regulert hvordan disse skal inkluderes i ordningen:
Boligselskapene vil motta støtte med tilbakevirkende kraft fra 01.12.2021. Et boligselskap er definert som en fellesbetegnelse for borettslag, eierseksjonssameier, boligaksjeselskap og ikke- seksjonerte sameier. Boligselskapet har selv ansvar for å melde ifra til nettselskapet dersom det skal være begrensninger i utbetalingen:
- Mer enn 20% av oppvarmet areal benyttes av andre enn boligselskapets husholdninger.
- Deres samlede forbruk er høyere enn 5000 kWh per boenhet per måned.
Logg inn på Min side for å melde ifra om begrenset utbetaling.
Er hoveddelen av strømforbruket bak måleren husholdningsforbruk, skal forbruket være innenfor strømstøtteordningen for husholdninger. Denne ordningen omfatter ikke målepunkt som er registrert som næring.
Det er egne støtteordninger for jordbruks- og veksthusnæringen. Du kan lese på Landbruksdirektoratet sine nettsider. Her finner du regjeringens nyhetssak om egen strømpakke for jordbruket
Ønsker du å følge med på strømforbruket og redusere kostnadene på strøm og nettleie, er det viktig å vite hvordan strømforbruket er i din bolig. Strømmåleren gir deg muligheten til å følge med på eget forbruk, analysere eget forbruksmønster og få hjelp til smartere strømbruk.
På Min side kan du følge med på strømforbruket fra time til time, pr dag, uke, måned eller år. Logg deg inn med MinID eller bankID, og få tilgang til både forbrukshistorikk og fakturaer. Oversikten pr uke på Min side viser når på døgnet du bruker mest strøm, og kan være et viktig hjelpemiddel til å forstå strømforbruket ditt.
Strømforbruket påvirkes av en rekke faktorer. Du kan for eksempel forvente at type bolig og størrelsen på boligen spiller en stor rolle, og at en enebolig bruker mer strøm enn en blokkleilighet. Temperaturforskjeller vil også gjenspeiles i forbruket.
I tillegg spiller antall beboere i husstanden inn, alderen på boligen, kvaliteten på isolasjon og hva slags type oppvarming du benytter deg av. Husstander med elektrisk oppvarming vil for eksempel bruke mer strøm enn husstander med vannbåren varme eller sentralfyring. I en enebolig vil 50 - 60 prosent av strømforbruket være knyttet til oppvarming. Når temperaturen ute går ned, må varmeovner jobbe hardere for å holde ønsket innetemperatur. Forbruket går da opp selv om innetemperaturen er lik. Kun en grad forskjell i innetemperatur kan utgjøre en forskjell i totalt forbruk.
Strømforbruket varierer gjennom døgnet, men de fleste har et jevnt forbruk i bunn som går til oppvarming, varmtvannstank etc. Strømprisene varierer også gjennom døgnet, og bruker du mye strøm i de timene på døgnet der strømprisen er høy, vil dette påvirke strømregningen din.
Den nye nettleiemodellen har gjort det mer lønnsomt å jevne ut strømforbruket gjennom døgnet. Økt samtidig forbruk gir store belastninger i strømnettet, og vil derfor bli dyrere enn et lavere jevnt forbruk.
På strømmåleren din kan du se ditt strømforbruk i sanntid. Da kan du se hvor mye strøm boligen bruker akkurat i det øyeblikket du tester. Er du i tvil om hvor mye/hva som trekker strøm, kan du sjekke de ulike strømkildene hver for seg.
Eksempel:
Du lurer på hvor mye et produkt bruker av strøm i øyeblikket.
Sjekk sanntid på strømmåleren og noter deg tallet. Trekk ut kontakten på strømproduktet og sjekk ny sanntid på strømmåleren. Hvor mye endret tallet seg? Husk å sette inn kontakten igjen på produktet etterpå.
For produkter/strømkilder som er termostatstyrte vil forbruk i sanntid variere. For eksempel så må varmeovner jobbe hardere for å holde ønsket innetemperatur når utetemperaturen går ned. Forbruket går da opp selv om innetemperaturen er lik.
Slik ser du strømforbruket i sanntid på måleren:
- Informasjon og brukerveiledning om strømmåleren
- Bruk trykknappen til å navigere deg frem til det står P+ i displayet på strømmåleren.
- Tallet du får opp i displayet viser eksakt forbruk i øyeblikket
- Etter 2 minutter vil displayet på måleren gå tilbake til startbildet.
Ved å logge inn på Min Side finner du oversikt over hvor mye kraft som er matet ut på strømnettet. Dette finner du under fanen «Forbruk» i kolonne «Produksjon (kWh)» På Min Side finnes det oversikt over forbruk og produksjon via ulike grafer.
Elhub er kraftbransjens felles datahub der data fra strømmålerne i hele landet samles inn i et felles system. Du kan også logge inn på Elhub Min side for å finne oversikt over dine timesverdier.
Verdiene på Min Side og Elhub viser kun overskuddskraften som er matet ut på strømnettet. For total mengde produksjon må det hentes ut verdier direkte fra produksjonsutstyret.
Det er strømleverandørene i markedet som kjøper overskuddskraften. Du må derfor inngå en egen strømavtale med strømleverandør som omhandler både kjøp og salg av kraft. Det er ikke alle strømleverandører som har avtaler for plusskunder. Les mer om hvordan du kan velge strømleverandør her
Plusskunder betaler, som en vanlig kunde, både nettleie og strøm for det forbruket som ikke hentes ut fra egen produksjon.
Hvis du selv bruker det som mates inn fra din produksjon, så betales det ingen nettleie. Viser det seg at du mater inn mer enn det du selv bruker, skal du ikke betale fastledd for nettleien, og du mottar et negativt energiledd fra Glitre Nett.
Prisen for negativ nettleie hos Glitre Nett er for tiden på 4 øre per kWh inkludert mva. Ettersom plusskunders energiledd for innmating er negativ, får plusskunder utbetalt 4 øre inkludert mva per kWh som mates inn på strømnettet. Se mer om våre priser her
Eksempel kunde A:
Innmating fra Solcelle i løpet av en time: 10 kWh/h
Har et forbruk på 5 kWh/h.
Netto innmating blir da 5 kWh/h, dette mates inn på strømnettet til Glitre Nett.
I dette tilfellet vil kunden motta et negativ energiledd: 4 øre x 5 kWh/h = 20 øre inkl. mva.
I tillegg vil kunden også selge 5 kWh til sin strømleverandør til en avtalt pris.
Eksempel kunde B:
Innmating fra Solcelle i løpet av en time: 5 kWh/h
Har et forbruk på 10 kWh/h
Netto forbruk blir da 5 kWh/h, som kunden må kjøpe.
I dette tilfelle må kunden betale for 5 kWh for nettleie og strøm som en vanlig forbrukskunde.
Du eller din el-installatør kan få en automatisk vurdering av hvilken effekt som kan installeres hos deg. Enfase produksjonsanlegg mindre enn 16A (3,7kW) eller trefase produksjonsanlegg mindre enn 16A (6,4kW) kan du knytte til uten å benytte effektkalkulatoren. For effekter utover dette kan Effektkalkulatoren benyttes ved å legge inn målepunktID.
Om det ønskes en effekt som er større enn resultatet effektkalkulatoren gir, må Glitre Nett først vurdere om det er behov for forsterkning av hele eller deler av lavspentnettet frem til ditt tilknytningspunkt.
I de tilfellene det er behov for forsterkning, må det utføres før ønsket effekt kan installeres. Installatør melder inn ønsket effekt via nettmelding og saken må behandles manuelt.
Les mer om plusskunde prosessen her
Man kan utnytte hele hovedsikringen til både uttak og innmating av strøm. Hvis du ikke mater inn mer enn tilsvarende størrelsen på hovedsikringen, og det fører til at nettet må oppgraderes, er det nettselskapet som skal bære kostnaden for dette. Nettselskapene kan ikke kreve anleggsbidrag hvis innmatingen ikke overstiger størrelsen på hovedsikringen. Dersom man derimot ønsker å utvide sin hovedsikring, skal kunde betale anleggsbidrag hvis dette fører til at nettet må oppgraderes.
Dersom man opplever at inverteren kutter når det produseres mer strøm må det sendes inn et eget skjema for «Spenningsklage» dette gjøres via Min Side
Nyttig informasjon i en slik sak vil være innstilling og type inverter, hvor mange kWh anlegget kan produsere, dimensjon på kabel mellom inverter og AMS-måler samt lengden på kabelen mellom inverter og AMS-måler.
Plusskundevilkår må godkjennes via Min Side og installatør må sende inn nettmelding som må godkjennes. Når anlegget er installert skal arbeidet ferdigmeldes av installatør. Etter at ferdigmelding er mottatt vil anlegget registreres som kombinasjonsmålepunkt hos oss og det vil sendes en bekreftelse til kunde på e-post når registreringen er gjennomført (vanligvis i løpet av 1-2 uker). Man må selv opprette egen strømavtale med strømleverandør som omhandler både kjøp og salg av kraft.
Mer utfyllende informasjon og oversikt over saksgangen kan du se her
INNFLYTTING
Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.
UTFLYTTING
Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.
Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.
Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.
Det er gjort endringer i strømmarkedet for å gjøre det enklere for deg som kunde. Nå trenger du kun å forholde deg til din strømleverandør. De kan hjelpe deg med det meste. Informasjon om flytting og endringer av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub.
Hvis du ikke har valgt deg en strømleverandør så må Agder Energi Nett levere strøm til deg. Du får da en leveringspliktig krafttariff. Denne er dyrere enn avtale fra en strømleverandør, fordi den er ment som en midlertidig ordning. Vi oppfordrer derfor til å inngå avtale med en strømleverandør.
Dersom du er eier av en tom utleiebolig så har du ansvar for betaling av nettleie og strøm som brukes, frem til vi mottar melding om ny kunde. Husk å be ny leieboer om å melde innflytting.
De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.
Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.
De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål og hjelpe deg med endring av fakturaadresse og lignende.
Om du mottar faktura direkte fra oss, kan du logge inn på Min side for å melde om endring av fakturaadresse.
Dersom du ønsker å opprette eller avslutte avtale om e-faktura eller avtalegiro må du kontakte din bankforbindelse.
Fakturavarsel på e-post bestiller du enkelt på Min Side, dersom du mottar faktura direkte fra oss. Husk å kontrollere at din e-postadresse er oppdatert i forbindelse med bestilling.
Dersom du ønsker å sende en forespørsel om betalingsutsettelse på din faktura, benytt vårt kontaktskjema, eller send henvendelse på Min side.
EHF, eller Elektronisk Handelsformat, er en norsk tilpasning til ett felleseuropeisk fakturaformat.
Det benyttes av statlige, kommunale og private virksomheter for mottak av regninger. En EHF-faktura er en elektronisk faktura som sendes direkte fra avsender til mottakers økonomisystem.
For å at Agder Energi Nett skal kunne opprette EHF-faktura for din bedrift må bedriften være registrert i Elma-registeret (link)
Dersom din bedrift har avtale med en strømleverandør som har gjennomfaktureringsavtale må du kontakte din strømleverandør for mottak av EHF-faktura.
Dersom du er leverandør og skal sende faktura til oss, må denne sendes som elektronisk faktura. Les mer om våre krav til faktura her.
Når du bruker strøm må du betale for to produkter: Du betaler èn kraftpris for strømmen du kjøper fra strømleverandøren din. I tillegg betaler du nettleie til ditt lokale nettselskap for transport av strømmen. Alle som bor på Agder betaler nettleie til Agder Energi Nett AS.
Nettleien brukes i hovedsak til utbygging og vedlikehold. Det koster nesten det samme å drifte strømnettet om det fraktes mye eller lite strøm. Strømnettet må være dimensjonert for det tidspunktet i året som kundene bruker mest strøm.
I tillegg går en vesentlig del av nettleien til merverdiavgift og to andre offentlige avgifter: Forbruksavgift og innbetaling til energifondet (Enova).
Innholdet i en strømfaktura
Hittil i år har strømprisene i Norge vært svært høye, noe som gjør at det er strømprisen som utgjør den største delen av samlede strømutgifter. Synker strømprisen, vil forholdet mellom de ulike delene av strømfakturaen endres.
Kakediagrammet viser fordelingen mellom kraft, offentlige avgifter og nettleie i første kvartal 2022:
Se mer informasjon om nettleien her
Forhold som kan føre til økt nettleie:
• Økt behov for investeringer og fornyelse av nettet
• Økt behov for vedlikehold
• Økte offentlige avgifter
• Økt rentenivå i samfunnet som gjør at kravene til avkastning øker
• Økte investeringer eller kostnader i sentralnettet (Statnett)
Elektrifisering er den viktigste løsningen for å nå Norges klimamål. Elbiler utgjør allerede over halvparten av nybilsalget i Norge. I tillegg planlegges det utbygging av batterifabrikker, datasentre og annen kraftkrevende industri som vil skape nye arbeidsplasser og inntekter til Norge.
Utfordringen er at vi bruker stadig mer strøm samtidig. Maksimalt strømforbruk per time har vokst med 33 prosent siden 1990. Dersom vi bruker mer strøm på én gang enn nettet tåler, blir det svart. På samme måte som sikringen går hjemme om vi skrur på for mange elektriske apparater samtidig.
Drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet i Norge koster årlig 27 milliarder kroner. Denne regningen dekkes i sin helhet av brukerne av nettet gjennom nettleien. Dersom vi klarer å utnytte nettet smartere, kan vi redusere behovet for utbygging og dermed holde nettleien lavere.
Løsningen er å jevne ut forbruket gjennom døgnet. Det viktigste tiltaket er å lade elbil på tider av døgnet når vi ikke samtidig lager middag, vasker klær og bruker mye varmtvann. Det finnes allerede styringssystemer for elbillading som tar hensyn til dette, og mer smart teknologi er på vei.
Mange moderne apparater er mer energieffektive enn før, men krever mye strøm i kortere, mer intensive perioder. Da må vi enten bygge ut strømnettet for å tåle "rushtidene", eller vi kan utnytte kapasiteten bedre. Det siste, at vi bruker nettet mer når det er ledig plass, vil spare store beløp og dermed bidra til å holde nettleien lavere.
Det er trygt å bruke strøm hele døgnet, men det frarådes å bruke vaskemaskin/oppvaskmaskin/tørketrommel når du ikke er hjemme eller sover. Husk at feil på elektriske apparater kan skje til alle tider på døgnet, derfor er det viktig å følge brannvesenets råd om røykvarslere og andre sikkerhetstiltak. Og husk at jevnere strømbruk i seg selv minsker faren for overbelastning og brann i elektriske anlegg.
Effekt måles i watt og er den mengden strøm som tas ut i det samme du skrur på et apparat. For eksempel trekker mange panelovner 1000 watt. Energi måles som regel i kilowattimer og er den mengden strøm du bruker over tid. Når panelovnen i eksempelet har stått på i tre timer, vil den ha brukt tre kilowattimer (kilo = 1000).
Vi har som regel rikelig med energi det norske kraftsystemet. Utfordringen er effektbruken som er økende grunnet flere apparater som bruker flere tusen watt samtidig. Jo flere watt som skal gjennom en ledning på samme tid, desto kraftigere må ledningen være. Ved å jevne ut effektbruken, kan vi altså spare store investeringer i strømnettet.
På Min side på aenett.no kan du følge med på strømforbruket ditt fra time til time. Logg deg inn med MinID eller BankID, og få tilgang til både forbrukshistorikk og fakturaer. Her kan du få oversikt over forbruk pr dag, uke, måned eller år. Oversikten pr uke viser når på døgnet du bruker mest strøm, og kan være et viktig hjelpemiddel til å jevne ut strømforbruket.
Det gjelder for eksempel induksjonskokeplater, vaskemaskin, varmtvannsbereder og hurtigladere til elbil. Disse bruker mye strøm (høy effekt) samtidig, noe som enkelt forklart krever tykkere ledninger. Dersom mange skal lage middag, vaske klær og lade elbil samtidig, må vi investere milliarder i kraftigere strømnett frem til alle boligene. Alternativet er å utnytte dagens nett bedre.
Det er enkelt å styre både elbillading, varmepumpe og varmtvannsbereder. Tidsstyring blir standard på stadig flere apparater, eller du kan kjøpe en tidsbryter hos en elektronikkforretning. Mer avanserte systemer er også tilgjengelig, hvor en sentral i boligen fordeler strømbruken automatisk. Ta kontakt med strømleverandøren din eller en installasjonsbedrift for å få tips om dette.
AKTIVERING OG DEAKTIVERING AV HAN-PORT
Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Åpning av HAN-port vil normalt skje i løpet av samme dag. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.
Du kan når som helst få stengt HAN-porten igjen. Da må benytte eget skjema for deaktivering HAN-port på Min side. Deaktiveringen skjer samme dag.
Alle AMS-målere har en lokal HAN-port (Home Area Network) HAN-porten gir deg som kunde tilgang til relevant informasjon om eget forbruk og kvalitet på strømleveransen. Flere ulike tjenesteleverandører leverer smarthjem-tjenester basert på data fra HAN.
Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden. Kostnader til åpning og stenging av HAN-porten dekkes av Agder Energi Nett.
De ulike tjenesteleverandørene har ulike betalingsmodeller. Noen har kun en etableringskostnad, og andre har både etablerings- og abonnementskostnad.
- Du som kunde har eiendomsrett til data som leveres over HAN-grensesnittet.
- Det er du selv som bestemmer hvem som skal kunne koble seg til HAN-grensesnittet, og som dermed har tilgang til dataene. Du kan velge å kun bruke dataene selv, eller gi en ekstern tredjepart adgang til dataene.
- Hva dataene brukes til, hvor lenge de lagres, samt hvordan de eventuelt kan slettes, bestemmes av deg eller avtales mellom deg og den eksterne tredjeparten.
- Agder Energi Nett vil ikke ta imot, lagre, eller behandle data som leveres over HAN-grensesnittet.
Alle data som leveres over HAN-grensesnittet er ukryptert. Det er du som kunde som er ansvarlig for fysisk sikring av HAN-grensesnittet, og data som leveres ut av HAN-porten.
Agder Energi Nett leverer ikke utstyr for tilkobling til HAN-porten, eller smarthjem-tjenester. Vår rolle er å gjøre dine forbruksdata tilgjengelig via HAN-porten. Vi har, som en nøytral netteier, ikke anledning til å anbefale leverandører av utstyr som kan kobles på HAN-porten. Aktuelle leverandører kan sees på hjemmesiden til Norsk elektroteknisk komite (NEK).
Dersom tilkoblet utstyr er ustabilt eller ikke virker, bør du først kontakte leverandøren av utstyret.
Vi anbefaler å bruke ekstern strømforsyning til HAN-utstyret.
Dersom du som privatperson har behov for å slå av eller på strømmen, gjøres dette via AMS -måleren.
- Trykk en gang på målerens venstre grønne knapp (knapp som ikke er plombert). Det skal nå stå DCON i displayets høyre hjørne.
- Hold deretter knappen inne i ca. 6 sekunder inntil du hører et høyt og tydelig klikk/knepp.
- En diode på måleren vil begynne å blinke rødt, noe som indikerer at strømmen i alle faser inn til anlegget er slått av. Det vil nå ikke registreres energiforbruk i måleren.
- Det må ikke stå DCON i displayet når bryter skal betjenes. Dersom det står DCON, trykk en gang på målerens venstre knapp slik at det står noe annet i displayet.
- Hold venstre knapp inne i ca. 6 sekunder inntil du hører et høyt og tydelig klikk/knepp. Rød diode skal nå være slukket. Dersom en gul diode starter å blinke, indikerer dette at det forbrukes energi i anlegget. Det tar ca. 2 minutter fra bryter blir slått på igjen og til korrekt register vises i display.
Ved innkobling av bryter er det viktig å være klar over følgende:
- Det er en risiko tilknyttet innkobling av bryter dersom det elektriske anlegget ikke er i forsvarlig stand etter frakobling av bryter.
- Agder Energi Nett anbefaler at bruker kontrollerer at komfyr ikke står med plater slått på ved betjening av målerens bryter.
- Det er også viktig at anleggseier / bruker ikke har gjort endringer i det elektriske anlegget som kan gi kortslutning ved betjening av målerens bryter.
Benytt bryter på AMS-måleren for å slå av strømmen dersom du ønsker at det ikke skal være forbruk på ditt anlegg. Det kan være dersom man for eksempel har en hytte eller en fritidsbolig man ikke ønsker forbruk på, når den ikke er i bruk.
Ved å benytte bryteren på måleren når du skal slå av strømmen, vil måleren ha spenning og Agder Energi Nett vil fortsatt ha kommunikasjon med måleren. Det vil si at når bryteren blir brukt til å skru av strømmen, registreres blant annet tiden, spenning inn til bolig, avbrudd o.l., men energiforbruket vil forbli 0 kWh så lenge strømmen er avslått.
Statens strålevern slår fast at strålingen fra AMS-målerne er så svak at det ikke er helsefarlig å få installert en slik måler i hjemmet. De anbefalte grenseverdiene for eksponering av elektromagnetisk stråling er utarbeidet av en arbeidsgruppe underlagt WHO. Det er disse grenseverdiene Statens strålevern anbefaler og som Agder Energi Nett og de øvrige norske nettselskaper forholder seg til.
Strålingen som måleren avgir kan sammenlignes med andre husholdningsapparater (TV, fjernkontroll, garasjeportåpner, WIFI, osv.). Den nye strømmåleren sender med en effekt på 10-500 mW (milliwatt) under den korte tiden som avlesningen sendes. En mobiltelefon sender med en effekt opp mot 2 000 mW. Måleren oppfyller alle norske og internasjonale regler og spesifikasjoner for elektromagnetisk stråling.
I tilfeller der installasjon av AMS-måler vil være til vesentlig og dokumenterbar ulempe, er det for privatkunder mulig å søke fritak fra radiokommunikasjonsenheten i måleren. Søknad med vedlagt legeerklæring skal sendes per post til Agder Energi Nett, Postboks 794 Stoa, 4809 Arendal, merket “Kunde og Balanseavregning”. Alle søknader behandles individuelt, og et eventuelt fritak vil kun gjelde for egen bolig/fritidsbolig.
For nettselskapene medfører det ekstra kostnader for kunder med måler uten aktiv radiokommunikasjonsenhet. Reguleringsmyndighetene for energi (RME)-NVE har standardisert hvor mye kostnader nettselskapene kan belaste kunder som ikke har AMS måler med kommunikasjon, samt hvordan dette skal faktureres jf. "Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffe" §17-9. Tariff for ikke-fjernavleste målerverdier."
Måleren vil fortløpende registrere hvor mye strøm som brukes. Denne registreringen samles opp og overføres via radiokommunikasjon til Agder Energi Nett fire ganger i døgnet. Denne overføringen tar bare noen få sekunder.
Agder Energi Nett benytter en forhåndsdefinert frekvens for radiokommunikasjon. Norsk kommunikasjonsmyndighet har dedikert frekvens 444.700 MHz til AMS.
For enkelte kunder (med dårlig dekning for radiokommunikasjon) vil mobilnettet (GPRS) benyttes for innsending av målerverdier.
Agder Energi Nett benytter strømmålere fra Kamstrup som er typegodkjent i EU iht. MID (Måleinstrumentdirektivet). I tillegg gjennomgår Kamstrup sitt utstyr test av vern mot ledningsbåren støy fra utstyr som for eksempel sparepærer og LED-pærer.
Informasjon og brukerveiledning om strømmåleren
Informasjonsbrosjyre om strømmåleren på dansk, engelsk og tysk
NVE og Datatilsynet stiller strenge krav til både tekniske løsninger og personvern. Nettselskapene er underlagt de samme strenge reglene som bankene når det gjelder personvern og datasikkerhet. All informasjon sendes ved bruk av unike krypteringsnøkler. Dette gjøres slik at uvedkommende ikke får tilgang til data fra strømmålerne.
AMS-målerne består av to deler - en åpen og en lukket del. Den lukkede delen sender kun informasjon fra kunden til nettselskapet, og er kryptert. Den åpne delen er slik at ingen utenforstående kan få tilgang til dataene, med mindre kunden selv gir fullmakt til det.
På samme måte som smarttelefonene har åpnet for et mangfold av nyttige applikasjoner, vil smart strøm åpne for at andre leverandører kan tilby smarte løsninger i hjemmet ditt. Strømmålerne er tilrettelagt for tilleggstjenester som kan hjelpe deg å styre og redusere strømforbruket ditt.
BYGGE/ENDRE INSTALLASJON
Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her
Montering av lader til Elbil skal utføres av autorisert installatør. De kan undersøke om det er tilstrekkelig kapasitet i strømnettet hos Agder Energi Nett. Installatøren vil også gjøre en sjekk, og sikre at det elektriske anlegget er i god stand, slik at man unngår brannfarlig varmgang og personskader. Mer om dette kan du lese her
Du kan være trygg på at vi behandler dine data og informasjon på en sikker måte. Agder Energi Nett har systemer og rutiner som ivaretar vernet om personopplysninger.
Les mer om hvordan vi ivaretar personvernet i vår personvernerklæring.
Du som kunde har rett til innsyn i dine egne persondata. For å søke om innsyn må du logge deg inn på Min side og sende skjema «Søknad om innsyn». Utlevering av informasjon skjer etter identifikasjon ved personlig oppmøte på en av Agder Energi Nett sine lokasjoner.
Agder Energi Nett utleverer ikke personopplysninger til utenforstående unntatt når utlevering av personopplysningene skjer:
a) med samtykke fra den opplysningen gjelder (fullmakt)
b) med hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov (strømleverandør)
c) etter pålegg fra domstol eller annen myndighet
d) som ledd i betalingsinnkreving hvor det foreligger saklig grunn (inkassobyrå)
Les mer om dette i vår personvernerklæring.
Agder Energi Nett lagrer personopplysninger i henhold til gjeldende lovgivning, og ivaretar krav til konfidensialitet, tilgjengelighet og integritet. De lagres kun så lenge det er et behandlingsgrunnlag.