Velkommen til Agder Energi Nett.
What is a smart meter?

 

The Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE) have decided that all electricity consumers in Norway shall have smart electricity meters installed by 1st of January 2019.

The roll-out of smart electricity meters unleashes new opportunities for electricity consumers and is the greatest modernization of the power grid in over 100 years. Agder Energi Nett is responsible for the roll-out of smart meters in both Aust-Agder and Vest-Agder counties.   

 

Advantages

 

The new smart meters register electricity consumption every hour, and automatically send information about the consumption to Agder Energi Nett.

The smart meter opens for digital and smart power management in your home. With this technology, we are able to discover and resolve faults in the power grid faster, and will result in a more reliable power supply.

 

 

 

 

 

Easier meter reading.
The smart meters will register electricity consumption every hour and four times a day the registrations are automatically collected and transferred through radio-communication to Agder Energi Nett. Hence, you will no longer need to register the meter readings to us.

 

Safer
The introduction of smart meters, enables Agder Energi Nett to obtain better knowledge about the quality of the power supply. Furthermore, it will be easier for us to detect faults in the power grid, such as power outage and ground fault, and to restore the power grid quicker.

 

Smarter solutions
Just as smart phones have opened up for a multitude of useful applications, the smart meter opens for other suppliers to offer intelligent solutions to your home. The meters are facilitated so that additional services can help you manage and reduce your power consumption. 

Read more about new technologies and demand response on nve.no 

 

Do you want to know more?
The Norwegian Water Resources and Energy Directorate ( NVE) have through measurement and clearing regulations adopted that by 1 January 2019, all electricity customers in Norway will have automatic power meters , as part of the new measuring system for smart power.

You can read more about smart power meters on nve.no

 

 

 

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Strømstøtteordning
Flytting
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
HAN-port

Regjeringen har lagt fram en ordning om kompensasjon for høye strømpriser. Ordningen innebærer at alle kunder vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien for strømforbruk knyttet til husholdningsformål.

Ordningen vil gjelde fra og med strømregningen for desember 2021 og er forlenget til og med mars 2023.

Kunden får tilbakebetalt 55% av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva. for desember 2021. Fra januar 2022 er prosentsatsen 80%. For oktober 2022 til desember 2022 økes den til 90 %.

Kompensasjonsbeløpet vil bli trukket fra den månedlige regningen for nettleie.

Les mer om ordningen her 

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.

Du kan når som helst få stengt HAN-porten igjen. Da må benytte eget skjema for deaktivering HAN-port på Min side. Deaktiveringen skjer innen samme virkedag.