Godt forberedt på strømbrudd
– Samfunnet er i dag mer sårbart for strømbrudd enn tidligere. Vi er veldig bevisst samfunnsansvaret vårt, og i Nettsentralen er det alltid noen på jobb for å overvåke strømnettet på Agder. I store feilsituasjoner er vi flere hundre personer i egen organisasjon og i montørselskapene, som står på for å gjenopprette strømforsyningen til kundene våre, sier Vidar Jakobsen, seksjonsleder Nettstyring og beredskapsleder i Agder Energi Nett.
Vær og vind Værmeldingene følges nøye, og bemanningen på Nettsentralen, i montørstaben og i kundesenteret justeres ut fra meterologenes varsler. – Store snøfall, kraftig vind med orkan i kastene og tordenvær er de største utfordringene for strømforsyningen. Da er det ofte vanskelig fremkommelighet, og det vil kunne ta lengre tid før kundene får strømmen tilbake, sier Jakobsen. Han berømmer montørene som ofte må jobbe under svært vanskelige værforhold.
Leverer godt Kundene til Agder Energi Nett opplevde i 2011 færre strømbrudd enn landsgjennomsnittet. Det viser avbruddsstatistikken til Norges vassdrags- og energidirektorat.
– I 2011 hadde vi en leveringspålitelighet på 99,973 prosent mens landsgjennomsnittet var 99,965 prosent. I 2010 var leveringspåliteligheten vår 99,991 prosent, sier Jakobsen. Det vil ikke være mulig å få dette tallet til 100 prosent. Noe avbrudd må tross alt påregnes når det meste av strømnettet står utendørs.
– Etter nyttår hadde vi en rolig snøvinter, og det har vært lite tordenvær i sommer. Kundene våre har derfor så langt i 2012 opplevd lite strømbrudd, sier Jakobsen.
Ved strømbrudd sendes SMS-varsel til berørte kunder som har registrert mobilnummeret sitt hos Agder Energi Nett. Dette kan enkelt gjøres på Min side .