Velkommen til Agder Energi Nett.

Agder Energi Nett i rute med Elhub

Den nasjonale elhuben skal sørge for effektiv utveksling av målerverdier og kundeinformasjon som benyttes ved leverandørskifter, avregning og ved fakturering av nettleie og strømsalg. Agder Energi Nett er i rute med sine forberedelser til at Elhub settes i drift februar 2019.

− Det er mye forberedelser som skal gjøres for at vi skal kunne tilpasse oss løsningene som Elhub krever, og dette har lenge vært en prioritert oppgave for oss. Agder Energi Nett har vært pilot i dette prosjektet, og jobbet tett med Elhub for å bidra til at løsningene som velges blir så gode som mulig. Vi har bestått på migrering av alt av målepunkt, kontrakter, kundedata og målerverdier på begge kritikalitetsnivå, og passert alle tester. Vi venter nå bare på den offisielle bekreftelsen fra Elhub på dette, sier Svein Are Folgerø, administrerende direktør i Agder Energi Nett.

Elhub skal bidra til økt konkurranse og innovasjon i strømmarkedet, og sørge for sikker og effektiv håndtering av målerverdier fra de nye smarte strømmålerne (AMS) som skal være installert hos alle strømkunder innen utgangen av året.

Publisert 28.09.2018
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.