Velkommen til Agder Energi Nett.

Automatisk kompensasjon ved strømbrudd

Fra 2021 utbetales kompensasjon automatisk til privatkunder og fritidsboliger som har hatt strømbrudd over 12 timer. De nye AMS-målerne gir bedre oversikt, og reglene for kompensasjon endres.

− De nye AMS-målerne har bidratt til modernisering av strømnettet, og gitt nettselskapene bedre oversikt over blant annet strømbrudd. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har på bakgrunn av dette vedtatt at regelverket for utbetaling av kompensasjon for langvarig strømbrudd endres, forteller Elin Huseth Johansen, avdelingsleder i Agder Energi Nett.

Nye satser
Fra 2021 vil privatkunder få 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter 40 kroner per time. Fritidsboliger får 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter 10 kroner per time. Samlet årlig utbetaling kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.

Enklere for kundene
− Med dagens regelverk har kunden selv måtte fremme krav om utbetaling mot sitt nettselskap for å kunne motta kompensasjon. Med det nye regelverket får kunden automatisk kompensasjonen utbetalt, uten at han må fremme krav om dette. Det blir kort oppsummert enklere for kundene, sier Elin Huseth Johansen.

Forebygger strømbrudd
Agder Energi Nett har de siste årene gjennomført flere store tiltak for å sikre linjenettet og forebygge mot strømbrudd. Det er blant annet ryddet risikotrær i ryddebeltet langs høyspentlinjene, nye fjernstyrte brytere er montert ute i strømnettet, og flere kilometer med nye kabler er lagt.

Publisert 08.12.2020

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.