Velkommen til Agder Energi Nett.

Byttet 27 transformatorer

Torsdag formiddag brukte rundt 40 montører omtrent seks timer på å skifte ut 27 transformatorer i området ved Gjernes utenfor Risør.

- En slik operasjon krever mye logistikk. God planlegging har vært helt avgjørende for at vi klarte dette på så kort tid, sier Arne Gliddi, avdelingsleder for vedlikehold øst i Agder Energi Nett.

Onsdag kveld ble transformatorene klargjort for utkjøring i beredskapslageret på Stoa i Arendal for å sikre en effektiv flyt i arbeidet.

- Vi måtte gjøre en tilpassingsjobb på noen av dem, men alt i alt har operasjonen gått på skinner, sier Gliddi.

En så stor operasjon er langt i fra noe hverdagskost i Agder Energi Nett.

- Jeg kan ikke huske å ha vært med på noe tilsvarende, sier avdelingslederen.

Et mer robust nett
Uværet tidligere i november førte til at transformatoren på Maimyr, som omformer 22 kilovolt til seks kilovolt, ble ødelagt. En tilsvarende transformator ble leid inn fra Hafslund Energi for å gjenopprette strømforsyningen så raskt som mulig.

- Det ville tatt mange uker dersom vi skulle reparert eller bestilt en ny tilsvarende transformator. Derfor valgte vi å skifte ut samtlige 27 transformatorer på linjestrekket og fikk samtidig økt spenningsnivået, sier Gliddi.

Resultatet er et mer robust nett, med økt spenningsnivå fra seks kilovolt til 22 kilovolt, noe som er mer vanlig.

- Det er en form for standardisering. Det er mye enklere å reparere og få tak i reservedeler, dersom det skjer et utfall, sier Gliddi.

En hær av montører og maskiner
Å gjennomføre en så omfattende operasjon på under seks timer krever ikke bare logistikk og god planlegging, det krever også et stort antall montører og utstyr

- I tillegg til 40 montører har mange gravemaskiner, lastebiler og et helikopter bidratt til at vi nesten klarte å holde vår egen frist på seks timer, sier Gliddi fornøyd.

Publisert 23.11.2016

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.