Velkommen til Agder Energi Nett.

Finalist til prestisjefylt IT-pris

Agder Energi Nett var blant de fire finalistene som var nominerte til å motta Den norske dataforenings "BI-prisen 2018", som ble delt ut i Oslo onsdag 21. november.
Agder Energi Nett var nominert til BI-prisen 2018 og deltok på prisutdelingen: F.v. Arild Andås, Per-Oddvar Osland, Jan Waage Morten Njåstad Bråten.
- Selv om vi ikke nådde helt til topps var det veldig moro å være nominert til prisen. Dette er en kjempefin anerkjennelse til Agder Energi Nett for satsingen gjort rundt nettnytte, bygging av Analyseplattformen og ikke minst at vi har tatt i bruk analyse og ny teknologi i selskapet, sier Per-Oddvar Osland, leder AMS-programmet i Agder Energi Nett.
Agder Energi Nett var i fint selskap, de øvrige finalistene var Avinor, DNV GL og Møller Mobility Group. Det ble til slutt DNV GL som gikk til topps i kåringen “BI-prisen 2018”.
Film og paneldebatt
Som del av opplegget laget Agder Energi Nett en filmsnutt som ble vist under arrangementet. Du kan se filmen her:

 

I forkant av prisutdelingen deltok Per-Oddvar i paneldebatten. Temaet for denne var å analysere hvor Business Intelligence (BI) er på vei i fremtiden. (Se Fakta nedenfor for en forklaring på hva BI er.)

Hvorfor Agder Energi Nett?
Dette er juryens begrunnelse for at Agder Energi Nett var med i finalen:

- Agder Energi Nett har benyttet utrulling av smarte målere og innsamling av data fra målere som grunnlaget for en radikal endring av måten de jobber på.

- Med "Nettnytte" har Agder Energi Nett utnyttet investeringen til å oppnå mer enn bare å samle inn presise forbruksverdier som grunnlag for fakturerering. Fokus er å gjøre selskapet i stand til å bygge, drifte og vedlikeholde nettet på en mer effektiv og målrettet måte. - Løsningen er i daglig bruk på en rekke områder, og utvikles stadig:
  • Oversikt over spenning, strøm og effekt gir et godt bilde over belastning i nettet, og gir beslutningsstøtte til seksjon Nettutbygging og seksjon Nettdrift.
  • Informasjon om status hos kunder (avbrudd, spenningsvariasjoner, jordfeil), gir en helt ny dimensjon i kundebehandling og er spesielt verdifullt i beredskapssituasjoner.
  • Løsningen bedrer personsikkerhet hos kundene vesentlig ved å oppdage jordfeil som tidligere var ukjente i lang tid. Jordfeil kan oppdages, analyseres og behandles langt raskere enn tidligere.
  • Løsningen har gitt grunnlaget for nye arbeidsmetoder og en radikal økning i innovasjonsevne, noe som bidrar til å akselerere transformasjonen i Agder Energi Nett.
FAKTA: Wikipedia har følgende definisjon av Business Intelligence:
Business Intelligence (BI)» er et samlebegrep for et felt innen IT som befatter seg med å fremskaffe mer eller mindre virksomhetskritisk informasjon. Hovedsakelig er det snakk om rapporteringssystemer, og ofte bruker man datavarehusløsninger for å innhente, strukturere og formidle virksomhetsinformasjonen, eller «the business intelligence» om man vil."
Publisert 29.11.2018

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.