Velkommen til Agder Energi Nett.

Gjenopptar helikopterbefaringen av linjenettet

Helikopterselskapet Heliwest har satt i verk flere tiltak etter den alvorlige nestenulykken med helikopteret på linjebefaring i juni. Etter planen gjenopptas flyvningene denne uken.

Agder Energi Nett har engasjert det finske helikopterselskapet Heliwest til å laserskanne hele linjenettet på Agder. Målet er å kartlegge hvor det er nødvendig å rydde skog for å sikre strømforsyningen i landsdelen.

Torsdag 21. juni kom helikopteret for nær en kryssende regionalnettslinje, og rotorbladene kuttet de tre strømlinjene som er på denne. Ingen ble skadet i ulykken og helikopteret landet trygt på Gullknapp flyplass. Ingen mistet strømmen som følge av hendelsen. Agder Energi Nett innførte umiddelbart flyforbud i forbindelse med kartleggingsprosjektet, og relevante myndigheter ble varslet.

Agder Energi Nett har i samarbeid med Heliwest gjennomført en nøye granskning av hendelsen og Heliwest har innført flere tiltak som skal bidra til at lignende ikke skjer igjen. Etter planen fortsetter laserskanningen av linjenettet på Agder denne uken.

De viktigste tiltakene er:

  • Pilot og navigatør skal hver morgen gå gjennom dagens flyplan og merke av på papirkart hvor strømlinjer krysser hverandre, samt eventuelt andre hindringer.
  • I helikopteret er det installert to navigasjonssystemer som varsler om kryssende linjer både visuelt og med lydsignal.
  • Flyhastigheten langs strømlinjenettet senkes.

 

Publisert 18.07.2018
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.