Velkommen til Agder Energi Nett.

Gode råd om sikker julebelysning

- At elektrisk julebelysning er pent, er nok de fleste enige om. Men at det også kan være brannfarlig, er det ikke fullt så mange som tenker over, sier Magne Håland, fagsjef for DLE (Det lokale eltilsyn) hos Agder Energi Nett.

-Over halvparten av boligbrannene i Norge skyldes tekniske feil med – eller feil bruk av – elektriske installasjoner, deriblant julebelysning. Desember er dessverre høysesong for slike branner. Med noen enkle forholdsregler er mye gjort for å redusere brannfaren i de tusen hjem, sier Håland.

Gode råd: 

  • Sjekk at julebelysningen er CE-merket. Det viser at produktet er testet etter gjeldende krav.
  • Utendørs julelys skal være merket med en høy IP-kode, for eksempel 55 eller høyere.
  • Trekk ut stikkontaktene til julelys når man legger seg om natten eller forlater huset.
  • Padder med mange stikkontakter kan utgjøre en brannfelle. Vi anbefaler å heller installere flere stikkontakter på veggen.
  • Oppbevar belysningsutstyr innendørs mellom sesongene. Vær og vind påvirker koplinger og ledninger.
  • Dersom du har skrusikringer – skru dem godt til, minst en gang i året. Ikke glem inntakssikringen hvis du har dette (er gjerne plassert på veggen der hvor luftstrekket kommer inn utenfra).
Publisert 14.12.2016

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.