Velkommen til Agder Energi Nett.

Helikoptersaging langs høyspentlinjene

For å sikre strømforsyningen vil Agder Energi Nett rydde kvist langs høyspentnettet med helikoptersag.

Arbeidet vil starte opp i uke 33, og skjer på utvalgte høyspentlinjer i et område som strekker fra Åseral til Kvinesdal og Lyngdal. Det vil også arbeider i området rundt Kristiansand, Tvedestrand og Vegårshei. Dette gjøres for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø. Under arbeidet vil det forekomme støy fra helikopteret, og man vil høre sagbladene skjære i greinene. Vi har mannskaper på bakken som følger arbeidet, og som ivaretar sikkerheten slik at ingen er i nærheten når det skjæres.

Hvordan utføres operasjonen?
Sagen som benyttes består av 9-12 sirkelsagblader og henger under helikopteret. Piloten kan starte og stoppe sagen fra cockpit av helikopteret og vil fly langs kantskogen slik at sagen treffer grenene som stikker ut. For å unngå skader på trestammen, vil sagingen gjøres ca. 30 cm ut fra stammen. Det vil også føre til at vi bevarer noe bar og løv.

Arbeidet med helikoptersaging vil normalt utføres fra mandag til fredag innenfor dagslysets varighet, det vil si ca. 6 til 8  timer hver dag. Når det skal sages langs en trase, vil det bli etablert et drivstoffdepot i nærheten slik at helikopteret vil fly ca. en time sammenhengende før det returnerer for påfyll av drivstoff. Bor man i nærheten av et slikt depot, vil man oppleve noe av denne skytteltrafikken.

Hvem utfører operasjonen?
Det er Heliwest som utfører operasjonen på vegne av Agder Energi Nett. I tillegg vil det være mannskap fra våre ordinære leverandører som følger opp arbeidet på bakken. Grunneiere langs høyspentlinjene der det skal sages vil bli informert via sms-melding. 

Informasjon til berørte grunneiere
Før oppstart av helikopterkvisting vil det bli sendt melding til berørte grunneiere med nærmere informasjon om tidspunkt for helikoptersaging i området.

Publisert 16.08.2021

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Strømstøtteordning
Flytting
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

Regjeringen har lagt fram en ordning om kompensasjon for høye strømpriser. Ordningen innebærer at alle kunder vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien for strømforbruk knyttet til husholdningsformål.

Ordningen vil gjelde fra og med strømregningen for desember 2021 og er forlenget til og med mars 2023.

Kunden får tilbakebetalt 55% av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva. for desember 2021. Fra januar 2022 er prosentsatsen 80%. For oktober 2022 til desember 2022 økes den til 90 %.

Kompensasjonsbeløpet vil bli trukket fra den månedlige regningen for nettleie.

Les mer om ordningen her 

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.