Velkommen til Agder Energi Nett.

Helikoptersaging langs høyspentlinjene

For å sikre strømforsyningen vil Agder Energi Nett rydde kvist langs høyspentnettet med helikoptersag.

Arbeidet vil starte opp slutten av oktober, og skjer på utvalgte høyspentlinjer i et område som strekker fra Kristiansand til Arendal, og opp mot Åmli. Dette gjøres for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø. Under arbeidet vil det forekomme støy fra helikopteret, og man vil høre sagbladene skjære i greinene. Vi har mannskaper på bakken som følger arbeidet, og som ivaretar sikkerheten slik at ingen er i nærheten når det skjæres.

Hvordan utføres operasjonen?
Sagen som benyttes består av 9-12 sirkelsagblader og henger under helikopteret. Piloten kan starte og stoppe sagen fra cockpit av helikopteret og vil fly langs kantskogen slik at sagen treffer grenene som stikker ut. For å unngå skader på trestammen, vil sagingen gjøres ca. 30 cm ut fra stammen. Det vil også føre til at vi bevarer noe bar og løv.

Arbeidet med helikoptersaging vil normalt utføres fra mandag til lørdag innenfor dagslysets varighet, det vil si ca. 6 til 8  timer hver dag. Når det skal sages langs en trase, vil det bli etablert et drivstoffdepot i nærheten slik at helikopteret vil fly ca. en time sammenhengende før det returnerer for påfyll av drivstoff. Bor man i nærheten av et slikt depot, vil man oppleve noe av denne skytteltrafikken.

Hvem utfører operasjonen?
Det er Heliwest som utfører operasjonen på vegne av Agder Energi Nett. I tillegg vil det være mannskap fra våre ordinære leverandører som følger opp arbeidet på bakken. Grunneiere langs høyspentlinjene der det skal sages vil bli informert via sms-melding. 

Informasjon til berørte grunneiere
Før oppstart av helikopterkvisting vil det bli sendt melding til berørte grunneiere med nærmere informasjon om tidspunkt for helikoptersaging i området.

Publisert 16.10.2020
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.