Velkommen til Agder Energi Nett.

Inspiserer linjenettet

Agder Energi Nett vil i 2021 benytte både droner og helikopter til å inspisere høyspentnettet på Agder.

I arbeidet med drift og vedlikehold av strømnettet, er Agder Energi Nett opptatt av å finne gode bærekraftige løsninger. Bruken av droner til befaring av linjenettet er eksempel på dette.

Bruker droner
– Bruk av droner til befaring av strømnettet vil blant annet bidra til et redusert CO2-utslipp sammenlignet med bruk av helikopter. I tillegg vil bruk av droner bidra til redusert støy for folk og dyr under befaringen av strømnettet, og det vil bidra til redusert HMS-risiko, sier Håkon Skavikmo, avdelingsleder vedlikeholdsanalyse og bestilling i Agder Energi Nett.

Helikopter i øst
– Vi hadde tidligere i år et mål om å kunne gjennomføre befaringen av høyspentnettet over hele Agder med droner i år, men en av våre leverandører har fått noen utfordringer med dronene. Det betyr at helt øst i Agder blir det befaring med helikopter som tidligere år, mens ca. totredeler av Agder blir inspisert med drone, sier Håkon Skavikmo.

Oppstart i august
Inspeksjonen med helikopter vil etter planen skje i uke 34 til uke 39. Arbeidet vil pågå fra mandag til lørdag i tidsrommet fra ca. kl. 07.00 - 19.00, avhengig av været. Helikopteret vil i hovedsak fly i en høyde på ca. 30 - 70 meter over linjenettet. Oversikt over når helikopteret flyr over linjenettet i hvilke områder finner du i denne oversikten.

Publisert 20.08.2021

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.