Velkommen til Agder Energi Nett.

Kartlegger kapasitetsbehov i strømnettet

For å kunne planlegge utbygging av nødvendige nettanlegg til riktig tid, vil Agder Energi Nett og Statnett gå i dialog med kommuner og industri for å kartlegge framtidig behov for strøm.

– Dette handler om å være mest mulig i forkant av utviklingen slik at den nødvendige infrastrukturen er på plass når veksten kommer, samtidig som vi må unngå å bygge nett det ikke blir behov for. Derfor trenger vi nå hjelp til å få en oversikt over aktuelle planer om etablering av industri med høye effektbehov i hele regionen i neste 10 års-periode, sier Jan Erik Eldor, administrerende direktør i Agder Energi Nett.

Agder Energi Nett har i dag ansvar for nærmere 22.000 km med linjer og kabler på Agder, og skal både ivareta og utvikle en robust infrastruktur, tjenester og leveranser i takt med samfunnets forventninger. Et godt samarbeid med Statnett er viktig for å legge til rette for behovet til de største industrikundene.

God dialog med næringsinteresser
– Statnett er inne i en periode med store investeringer for å legge til rette for en elektrisk fremtid. Vi har allerede lagt grunnlaget med et sterkt hovedstrømnett i store deler av landet. Nå skal vi styrke forbindelsene inn til de ulike regionene og byene, slik at vi kan legge til rette for ny næring og elektrifisering av eksisterende virksomheter. Derfor er et tett samarbeid med regionale aktører som Agder Energi Nett viktig, og vi må sørge for god dialog med næringsinteressene, sier Håkon Borgen, konserndirektør teknologi og utvikling i Statnett SF.

Enkeltuttak over 1 MW
Agder Energi Nett og Statnett samarbeider tett og ønsker å imøtekomme behovene for økt strømforsyning på en best mulig måte.
– Det vi trenger nå er en oversikt over forventede nye større effektuttak i kommunene i Agder hvor enkeltuttaket er antatt å være over 1 MW. Både Agder Energi Nett og Statnett tar i sin alminnelige planlegging høyde for normal forbruksutvikling som f.eks. større planlagte boligområder og mindre industriområder. Denne henvendelsen gjelder derfor i hovedsak enkeltuttak over 1 MW til f. eks større ladestasjoner, landstrømsannlegg, større industriområder og annen kraftintensiv industri, sier Jan Erik Eldor.

Frist 1. oktober
– Statnett har i dag et sterkt ledningsnett på Sørlandet, men nytt stort strømforbruk kan medføre behov for i første omgang å øke transformatorkapasiteten i enkelte stasjoner. Det er derfor vi ønsker å følge tett med på planer om etablering av ny industri. Summen av alle planene kan innebære en stor økning av kraftforbruket på Sørlandet, og det må vi forberede oss på, sier Håkon Borgen.

Kommuner og industri har fått frist til 1. oktober med å gi Agder Energi Nett og Statnett en tilbakemelding på forventet økt strømuttak i årene som kommer.

Publisert 25.09.2020

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.