Velkommen til Agder Energi Nett.

Moder natur er vår største utfordring

Driftskoordinator Andreas Storbukås er en av flere på Nettsentralen som passer på at det er lys i lampene på Agder. Og når ekstremvær først slår ut nettlinjer i Agder, kjenner Andreas at han gjør en viktig jobb.

På Nettsentralen jobbes det hele døgnet, og på dager med mye vær er det ekstra høyt tempo.

- Det er en spesiell følelse når ekstremvær slår innover strømnettet vårt. Vi kan risikere at 20-30.000 kunder er uten strøm og vi har da mellom 50 til 150 montører som forsøker å hjelpe oss i kampen mot moder natur. Da er det action på jobb og vi føler at jobben vi gjør er ekstremt viktig. Det meste i samfunnet stopper jo opp uten strøm, sier driftskoordinatoren.

Agder Energi Nett overfører energi til 190 000 kunder på Agder. Det medfører en viktig samfunnsoppgave.

- Vi er opptatt av å drive nettet på en sikker og effektiv måte. Vedlikehold av strømnettet er viktig slik at vi ikke får uønskede strømbrudd. I mange tilfeller kan vedlikehold utføres uten strømstans, men noen ganger må strømnettet kobles ut mens arbeidet pågår. Da skal det planlegges, kunder skal varsles, og vi må passe på at hele prosessen gjennomføres på rett måte, sier Storbukås.

Enklere med smart strøm
Innen 2019 skal alle landets strømkunder ha fått montert nye, smarte strømmålere. Dette har også stor påvirkning for Nettsentralen.

- Med smart strømmåling, får vi bedre oversikt over strømforsyningen. Da blir det enklere for oss å oppdage feil i strømnettet, som for eksempel ved strømbrudd og jordfeil. Da klarer vi også å gjenopprette strømnettet raskere, sier driftskoordinatoren.

 

Les mer om vår virksomhet her: http://www.aenett.no/virksomhet/om-ae-nett/

 

Les mer om smart strøm her: http://www.aenett.no/smartstrom/

 

Publisert 30.09.2016
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.