Velkommen til Agder Energi Nett.

Ny felles informasjonsløsning for kraftmarkedet

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har pålagt Statnett å utvikle en felles informasjonsløsning for kraftmarkedet – Elhub. Denne skal bidra til økt konkurranse og innovasjon i strømmarkedet, og sørge for sikker og effektiv håndtering av målerverdier fra de nye smarte strømmålerne.

Den nye Elhuben skal settes i drift 18. februar. I en overgangsperiode fra 23. januar og frem til oppstart, vil det være stopp av informasjonsutveksling mellom nettselskapene og strømleverandørene. Det betyr at kundene i denne overgangsperioden vil oppleve at f.eks. meldinger om flytting og leverandørbytter må vente.

De største endringene når den nye Elhuben er på plass, skjer i de interne arbeidsprosessene mellom nettselskaper og strømleverandører. Det vil da bare være strømleverandøren som eier kundeinformasjonen. Det betyr at dersom du skal endre din kontaktinformasjon, så er det ikke lenger tilstrekkelig å oppdatere dette bare hos nettselskapet. Strømleverandøren trenger egen oppdatering fra kunden, og er pålagt å sende informasjonen videre til nettselskapet.

Agder Energi Nett oppfordrer derfor sine kunder til å oppdatere kontaktinformasjon hos sin strømleverandør.

Her kan du også lese tidligere saker om Elhub:

Agder Energi nett i rute med Elhub

Økt fokus på kundedata i kraftbransjen

Publisert 26.01.2019

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.