Velkommen til Agder Energi Nett.

Ny nettleiemodell fra 1. januar 2022

Elektrifiseringen av Norge krever at vi bruker strømnettet smartere enn i dag. Før vi bygger nye kraftlinjer må vi utnytte det eksisterende strømnettet bedre. Det er bakgrunnen for at Agder Energi Nett innfører ny nettleiemodell fra 1. januar 2022.

− Alle nettselskap i Norge er pålagt å innføre ny nettleiemodell fra nyttår, 1. januar 2022. Målet er at en ny prismodell skal gjøre det mer lønnsomt for kundene å fordele strømforbruket ut over flere av døgnets timer, sier Ole-Herman Cappelen, seksjonsleder nettkunde i Agder Energi Nett.

Behov for mer kapasitet
− Strømnettet dimensjoneres for å kunne levere strøm i de timene av året med høyest forbruk. De siste årene har bruken av strøm samtidig økt. Denne utviklingen vil medfører behov for mer kapasitet i strømnettet. Vi kan enten bruke milliarder av kroner på å forsterke nettet, eller vi kan være smarte og flytte litt på noe av forbruket, forklarer Ole-Herman Cappelen.

Innføring fra nyttår
Innføringen av ny prismodell fra 1. januar 2022 innebærer at kunder med et årlig forbruk under 100.000 kWh får differensiert fastleddet i nettleien. Agder Energi Nett har som de andre store nettselskapene i Norge valgt en modell der fastleddet differensieres etter kundenes utnyttelse av strømnettet. Fastleddet blir nå et kapasitetsledd som prises med utgangspunkt i den maksimale kapasitet kunden bruker.

Små endringer for folk flest
− Den nye modellen vil gjøre det mer lønnsomt å jevne ut strømforbruket, uten at dette skal gå ut over komfort eller sikkerhet i hjemmet. I tillegg vil den fordele kostnadene mer rettferdig. Fastleddet i den nye nettleien vil bli basert på maksforbruket i foregående måned, og her vil det være ulike trinn som bestemmer størrelsen på fastleddet. Analyser viser at vel 97 prosent av kundene vil havne i de fire nederste trinnene i modellen, som går fra 0 – 15 kW. De fleste kundene vil derfor ikke oppleve de store endringene ved innføring av ny nettleiemodell, avslutter Ole-Herman Cappelen.

Les mer om den nye nettleiemodellen og priser her

Publisert 24.11.2021

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.