Nye standard nettleieavtaler

De nye avtalene svekker ikke forbrukernes rettigheter. Energi Norge har hatt god dialog med både Forbrukertilsynet og representanter for Elklagenemnda i forbindelse med endringer av standardvilkår.
Årsaken til at det kommer nye avtaler er at det er skjedd mange endringer som påvirker avtalene. Særlig i forskriftene til Reguleringsmyndighetene for energi (RME).
Ny avtale er mer konkret
Generelt blir det mer henvisninger til forskriftene, og mer presiseringer. På mange måter er de nye avtalene blitt mer tydelige.
Eksempler på områder som er blitt fremhevet:
- Nettselskapets uhindret adgangsrett til målerutstyr. På grunn av nye krav til installasjon av AMS måler hos kundene fra 2019 så har man erfart at en presisering i avtalen vil være fornuftig, selv om adgangsretten ikke er ny.
- Vilkår for stenging.
- Frakobling uten nærmere varsel dersom anlegget ikke er i forskriftsmessig stand.
- Kunden har selv ansvar for oppdatering av kontaktinformasjon.
(Oppdateringer meldes til strømleverandøren. Informasjonen sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub; Elhub)
Identifikasjon av kunden
For privatkunder ble det nye regler om identifikasjon fra februar 2019. Det kom som en direkte konsekvens av innføring av Elhub, som er en ny nasjonal datahub. Elhub utveksler data mellom aktørene i markedet, i hele landet. Da er det ikke lenger tilstrekkelig med bare fødselsdato. Derfor er det nå blitt krav til identifikasjon med fødselsnummer.
Nettselskapets varslingsplikt ved endringer i avtalen endres fra 14 til 30 dager.
Les mer om de nye avtalene på nettsiden til Energi Norge.