Velkommen til Agder Energi Nett.

Nye standard nettleieavtaler

Agder Energi Nett benytter Standard nettleie avtale og vilkår for tilknytning, som er utarbeidet av Energi Norge. Gjeldende standardvilkår ble utarbeidet i 2007 og har ikke vært oppdatert siden da. Nå er det utarbeidet nye avtaler som tas i bruk fra 1. februar 2021.

De nye avtalene svekker ikke forbrukernes rettigheter. Energi Norge har hatt god dialog med både Forbrukertilsynet og representanter for Elklagenemnda i forbindelse med endringer av standardvilkår.

Årsaken til at det kommer nye avtaler er at det er skjedd mange endringer som påvirker avtalene. Særlig i forskriftene til Reguleringsmyndighetene for energi (RME).

Ny avtale er mer konkret
Generelt blir det mer henvisninger til forskriftene, og mer presiseringer. På mange måter er de nye avtalene blitt mer tydelige.

Eksempler på områder som er blitt fremhevet:

  • Nettselskapets uhindret adgangsrett til målerutstyr. På grunn av nye krav til installasjon av AMS måler hos kundene fra 2019 så har man erfart at en presisering i avtalen vil være fornuftig, selv om adgangsretten ikke er ny.
  • Vilkår for stenging.
  • Frakobling uten nærmere varsel dersom anlegget ikke er i forskriftsmessig stand.
  • Kunden har selv ansvar for oppdatering av kontaktinformasjon.
    (Oppdateringer meldes til strømleverandøren. Informasjonen sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub; Elhub)

Identifikasjon av kunden
For privatkunder ble det nye regler om identifikasjon fra februar 2019. Det kom som en direkte konsekvens av innføring av Elhub, som er en ny nasjonal datahub. Elhub utveksler data mellom aktørene i markedet, i hele landet. Da er det ikke lenger tilstrekkelig med bare fødselsdato. Derfor er det nå blitt krav til identifikasjon med fødselsnummer.

Nettselskapets varslingsplikt ved endringer i avtalen  endres fra 14 til 30 dager.

Les mer om de nye avtalene på nettsiden til Energi Norge.

Publisert 15.01.2021
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.