Velkommen til Agder Energi Nett.

Registrering av fødselsnummer

Nå må alle nettselskap og strømleverandører registrere kundenes fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har pålagt Statnett å utvikle en nasjonal database, kalt Elhub, som skal sikre en effektiv utveksling av kundeinformasjon og forbrukstall mellom nettselskap og strømleverandør. På bakgrunn av dette må vi nå registrere fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer til alle våre nettkunder. Elhub skal etter planen settes i drift 20.februar 2017.

Hvor hentes informasjonen?
Fødselsnummer og d-nummer  hentes fra folkeregisteret og organisasjonsnummer hentes fra Brønnøysundregisteret. Hvis kundeinformasjonen er ulik hos nettselskapet og strømleverandøren vil kunden bli kontaktet. Dette for å sikre korrekt identitet.

Dersom det ikke er registrert fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer på kunden er strømleveringsavtalen ugyldig og i strid med det nye regelverket.

Sikkerhet
Personopplysninger som lagres i Elhub deles ikke med andre aktører enn de kunden selv inngår avtale med. Elhub vil inkludere en løsning der kundene kan logge inn, se, kontrollere og gi tilgang til egne data lagret i Elhub.

Du kan lese mer om den nasjonale databasen på www.elhub.no

Informasjonsbrev fra NVE

Publisert 18.02.2016
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.