Velkommen til Agder Energi Nett.
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyhetsarkiv
  • / Samarbeid med skogbruket skal redusere risikoen for strømbrudd

Samarbeid med skogbruket skal redusere risikoen for strømbrudd

Etter det kraftige snøfallet sist vinter har Agder Energi Nett satt i verk en rekke tiltak for å redusere risikoen for strømbrudd. Et av dem er et omfattende samarbeid med skognæringen for å øke forsyningssikkerheten til kundene.

− Under snøfallet sist vinter var det ingen feil som følge av manglende rydding i ryddebeltet under linjene der vi har rettigheter. Agder Energi Nett ønsker derfor nå å få til et samarbeid med skogmyndigheter, skogeierforeninger og skogeiere for å finne løsninger som hindrer større feilsituasjoner, sier Svein Are Folgerø, administrerende direktør i Agder Energi Nett. 

Sterk tilvekst
Skogbruket har i over hundre år selektert genmateriale og drevet skjøtsel som gir høy volumvekst og lange slanke stammer. Tilveksten i norske skoger har aldri vært høyere, og tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er blitt 25 prosent mer skog i Norge de siste ti år. For skognæringen er dette bra, men for energiforsyningen gir det nye utfordringer. Derfor ønsker Agder Energi Nett å finne løsninger som skaper vinn-vinn for begge parter.

Ulike skogtiltak
− Den tradisjonelle linjeryddingen i kombinasjon med økt sikringshogst og fjerning av risikotrær vil naturligvis fortsette. Men vi ønsker i tillegg å stimulere skogeiere til hogst langs kritiske høyspentlinjer gjennom tilskudd til hogst. For skogeiere betyr dette bedre økonomi i skogsdriften, forteller Svein Are Folgerø. Han legger til at Agder Energi Nett allerede er i gang med å teste ut ordningen i noen pågående prosjekter i samarbeid med Nettskog AS. 

Ingenting skal være uprøvd
− Det overordnende målet er hele tiden å redusere risiko for trefall og stimulere til hogst langs kritiske høyspentlinjer. Vi holder nå på med å videreutvikle våre støttesystemer knyttet til kart, data og avtalemodeller, og ønsker å teste ut ulike metoder og avtalemodeller sammen med leverandører, skogeiere og entreprenører. Ingenting skal være uprøvd i arbeidet med å finne de beste løsningene, sier Svein Are Folgerø. 

God mottakelse
Arbeidet Agder Energi Nett har satt i gang på dette området er så langt blitt godt mottatt. Det er tett dialog med AT Skog, Nordtømmer, Fylkesmannen og berørte kommuner.

− Vi vil fremover invitere til åpne regionale møter med skogbrukets organisasjoner, skogeierlag, entreprenører og andre interesserte. Målet er å informere, samt få innspill til videre arbeid, avslutter Svein Are Folgerø, som ser frem til å finne gode løsninger i tett samarbeid med skogbruket.

Publisert 14.08.2018

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.