Velkommen til Agder Energi Nett.
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyhetsarkiv
  • / Sjekk hva som ligger i bakken før du starter gravearbeidet

Sjekk hva som ligger i bakken før du starter gravearbeidet

Dersom du planlegger å sette i gang med et større eller mindre gravearbeid rundt huset, er det viktig å ha oversikt over hva som ligger gjemt under bakken før du starter arbeidet.
Sølve Vindvand ved Ramirent i Kristiansand, oppfordrer også leietakere av minigravere til å være forsiktig når gravearbeidet starter.

Når de fleste av oss blir hjemme i Norge også denne sommeren, er det ikke unaturlig at mange benytter tid og mulighet til å oppgradere hagen og utearealet. Det å leie seg en mini gravemaskin til det tyngste arbeidet er ikke uvanlig, men før man setter i gang er det viktig å ha sjekket hva som ligger under bakken.

 

Pass på ledninger og kabler

Agder Energi Nett ser hver vår en økning i antall graveskader der både kabler i bakken og linjer i luften blir skadet av gravemaskinbruk. Å skade slike ledninger ved en feiltakelse kan føre til store konsekvenser både for huseier og samfunnet. Det kan være snakk om store kostnader, i tillegg til at å kutte en strømkabel kan være livsfarlig, sier Sunniva Holberg, rådgiver i Agder Energi Nett. Hun understreker at både entreprenører og privatpersoner er ansvarlig for å sjekke hva som befinner seg i bakken før gravearbeidet starter.

 

Nødvendig med sikkerhetstiltak

Dersom det er høyspentanlegg kan det være direkte farlig å komme for nær anlegget. Sikkerhetstiltak må da iverksettes. Informasjon om dette finnes på websidene til Agder Energi Nett. Dersom du skal utføre arbeid nærmere høyspentlinjer enn 30 meter, må du først kontakte Agder Energi Nett. Nettselskapet vil da være med og finne sikre arbeidsmetoder, forteller Sunniva Holberg.

 

Sunniva Holberg

Sunniva Holberg,  rådgiver i Agder Energi Nett.

 

Vannrør og fiberkabler

Sølve Vindvand ved Ramirent i Kristiansand, oppfordrer også leietakere av minigravere til å være forsiktig når gravearbeidet starter.

I tillegg til strømkabler, er det jo ofte både vannrør og fiberkabler i bakken rundt huset. Konsekvensene ved å grave over slike kan også fort bli store og kostbare, sier Sølve Vindvand.

Publisert 21.05.2021

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.