Velkommen til Agder Energi Nett.

Sjøkabel styrker forsyningen til Hidra

Agder Energi Nett skal legge en undersjøisk høyspentkabel til øya Hidra utenfor Flekkefjord.
Arild Tesaker, senioringeniør i Distribusjonsnett i Agder Energi Nett, er prosjektleder for Hidrakabelen.

I dag går strømmen i et luftspenn over Hidrasund.
- Kabelen vil bidra til å øke leveringspåliteligheten til øya som har rundt 530 innbyggere. I tillegg vil den forenkle drift og vedlikehold av dagens anlegg, sier Torhild Fjermedal, seksjonsleder Nettutbygging i Agder Energi Nett.

Tar hensyn til torsken
Planleggingen er ferdig og entreprenørarbeidene skal nå konkurranseutsettes. På grunn av gytesesongen for torsk fra februar til april, starter utearbeidet først i mai/juni. Prosjektet skal ferdigstilles høsten 2018.

Må beskyttes
Kabeltraseen har maksimal dybde ned mot 100 meter.
- Utfordringen blir å få lagt kabelen slik at den følger bunnen og ligger mest muligbeskyttet. Overgangen mellom sjø og land er også krevende. Vi må beskytte best mulig mot mekaniske påkjenninger, og legger kabelen i plastrør nær land. I tillegg graver vi røret ned i vannkanten, forteller Arild Tesaker, senioringeniør i Agder Energi Nett og  prosjektleder.

Fakta:
Agder Energi Nett skal legge 22 kilovolt sjøkabel fra Kvellandstrand (ved ferjekaia) på landsiden til Kråkenes på Hidra.
Total lengde: 1 380 meter
Ferdig høsten 2018

 

Publisert 26.03.2018
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.