Velkommen til Agder Energi Nett.

Strømbrudd på Agder

Sterk vind og tung snø førte til strømbrudd flere steder på Agder i helgen. Feilsøking og feilretting pågår for fullt.

Vi beklager at så mange av våre kunder har vært uten strøm over lengre tid denne helgen på grunn av uværet. Vi har stor forståelse for de utfordringene som følger ved strømbrudd. Vi holder fortsatt på for fullt med å reparere skadene på strømnettet, men vi kan dessverre ikke si når kundene vil få strømmen tilbake.

Det er svært mange og omfattende feil på strømnettet flere steder på Agder, og sammen med vanskelige forhold ute i terrenget, gjør det at feilrettingsarbeidet dessverre har tatt, og fortsatt vil ta, lang tid. Prioriterte områder er Risør,  Grimstad og Vegårshei. På det meste har 70 mann har vært ute på feilretting på det meste i dag. Vi fortsetter feilrettingsarbeidet for fullt utover kvelden og natta.

I dag har vi har inspisert linjenettet ved hjelp av helikopter, og avdekket mange og omfattende skader flere steder. Den mest omfattende feilsituasjonen er på linja som går fra Holt til Vegårshei. Der er det nærmere ti feil, bla. er det noen linjer som ligger på bakken, noen som er slitt over/røket og ei mast som står i fare for å velte. Også på linjestrekket Holt – Myra er det mye skader, her er det svært mange trær som har falt på linjenettet, og dette vil det ta tid å reparere. I Risør er det omfattende skader på et langt linjestrekk, som er tidkrevende å reparere.

Montørene melder om vanskelige forhold og det er viktig at sikkerheten deres ivaretas.

Helikoptre vil bli benyttet til linjebefaring også på mandag.

  

 Tidligere statusinformasjon:

Det er i hovedsak trær som har veltet over linjenettet som er årsaken til strømbruddene, og både ekstra montører og linjeryddere settes inn i arbeidet med gjenopprettingen av strømforsyningen.

Montørene rapporterer om vanskelig fremkommelighet både på veiene og ute i terrenget hvor det er skader på linjenettet, og feilrettingen kan derfor ta tid. Enkelte steder er det kommet mye snø på kort tid, eks. i Vegårshei skal det ha kommet opp mot en meter snø.

Feil i høyspentnettet må prioriteres før feil i lavspentnettet kan rettes. Agder Energi Nett skal søndag befare linjenettet ved hjelp av helikopter for å få bedre oversikt over feilsituasjonene.  

Kundesenteret er bemannet, men på grunn av stor pågang  vil det kunne ta noe tid å komme gjennom på telefonen. Agder Energi Nett sender ut SMS med informasjon om strømbrudd til kunder som har registrert mobiltelefonnummeret sitt hos selskapet. Strømkartet viser oversikt over hvor det er strømbrudd: http://www.aenett.no/virksomhet/om-ae-nett/service-og-vedlikehold/

Publisert 06.11.2016
Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.