Velkommen til Agder Energi Nett.

Tilstandskontroll av strømnettet

Agder Energi Nett har satt i gang et omfattende arbeid med befaring og tilstandskontroll av lavspentnettet på Agder. Rundt 18.000 lavspentmaster og kabelskap skal sjekkes for å sikre en rasjonell og sikker strømforsyning.

Befaringen av lavspentnettet vil pågå over hele Agder til utpå høsten.

Digitale verktøy
Agder Energi Nett har de senere årene hatt økt fokus på befaringer i lavspentnettet, og har tatt i bruk digitale verktøy for planlegging, navigering og rapportering. Det gjør at selskapet raskt etter befaringene kan sette iverk tiltak der dette er nødvendig. Dette er et viktig bidrag for å effektivisere tilstandskontrollen.

Råte og skader
Den viktigste årsaken til den omfattende tilstandskontrollen, er å få kartlagt mulig råte og skader på stolpene. Mange av stolpene står nær hus og bygninger, og Agder Energi Nett ønsker ikke at disse skal representere noen fare for folk som bor i nærheten eller montører som skal jobbe i stolpene.

Kartlegger risikotrær
Det er ikke bare stolper og kabelskap som montørene kontrollerer. For Agder Energi Nett er det viktig å ha et best mulig bilde av situasjonen ute i lavspentnettet, og derfor kartlegger også montørene trær som kan representere en risiko dersom det skulle bli mye snø.

Forberedt på besøk 
Mange steder står lavspentstolpene langt inne i private hager, og også her vil det bli foretatt befaring. Det er montører fra selskapet NordiConsult som på vegne av Nettpartner utfører tilstandskontrollen for Agder Energi Nett. Montørene har med seg identifikasjon, og vil utføre befaringen fra kl. 08.00 til kl. 19.00 mandag til lørdag.

Publisert 12.08.2021

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.