Velkommen til Agder Energi Nett.

Vipps, så var anleggsbidraget betalt

Agder Energi Nett er det første norske nettselskapet som tilbyr kundene muligheten til å betale anleggsbidrag med Vipps.

- Elektronisk betaling er jo en stor fordel både for oss og for kundene våre. Det er kostnadsbesparende for oss og både vi og kundene spare tid. Vi slipper mye manuell fakturering, noe som sparer oss for mye arbeid og mange timer, sier Knut Kjelland, seniorrådgiver for nettutbygging i Agder Energi Nett.

Selskapet har en overordnet strategi på digitalisering og automatisering og ønsker å ligge i front når det gjelder modernisering og forenkling av prosesser.

Anleggsbidrag er kostnaden en nettkunde må betale når man kobler seg til strømnettet eller øker effekten. Før et nettselskap kan sette i gang arbeidet skal sluttkunden akseptere tilbudet som beskriver hva som skal gjøres og hvor mye det koster. Anleggsbidraget skal betales før ønsket arbeid iverksettes. 

Besparelser, automatikk, digitalisering
I dag kan privatkunder hos Agder Energi Nett få gjort unna hele prosessen med anleggsbidrag elektronisk. Selskapet sender ut rundt 2500 tilbudsbrev i året så det er snakk om et stort volum.

På sensommeren fikk kundene mulighet til å betale anleggsbidrag via betalingsappen Vipps, noe som har vist seg å være svært populært.

- Firmaer må jo ofte betale via fakturering, men av private kunder er det en høy og stigende andel av kunder som betaler elektronisk. Nå kommer rundt 30% av de elektroniske betalingene gjennom Vipps og vi regner med at denne andelen kommer til å fortsette å øke. Det fungerer akkurat som med kortbetaling og det gikk veldig fort å få implementert dette da vi hadde bestemt oss, sier Kjelland.

Det å tilby Vipps som en betalingsmulighet i kundeportalen på aenett.no er enda et steg på selskapets digitale reise og noe som forenkler prosessen for kundene.

-. Vi er jo opptatt av automatikk, automatisering og effektivisering, og Vipps-betaling er jo enda et steg i den retningen, avslutter Kjelland.

 

 

Publisert 27.10.2017

Kundesenter stengt

Hei, vår chat er nå stengt. Åpningstid for chat er mandag til fredag kl 9- 14. Dersom din henvendelse gjelder feil i strømnettet må dette meldes via skjemaet "farlige forhold" på våre nettsider eller på telefon 3860 7272. Feilmeldingstjenesten er åpen hele døgnet.

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.