Vipps, så var anleggsbidraget betalt

- Elektronisk betaling er jo en stor fordel både for oss og for kundene våre. Det er kostnadsbesparende for oss og både vi og kundene spare tid. Vi slipper mye manuell fakturering, noe som sparer oss for mye arbeid og mange timer, sier Knut Kjelland, seniorrådgiver for nettutbygging i Agder Energi Nett.
Selskapet har en overordnet strategi på digitalisering og automatisering og ønsker å ligge i front når det gjelder modernisering og forenkling av prosesser.
Anleggsbidrag er kostnaden en nettkunde må betale når man kobler seg til strømnettet eller øker effekten. Før et nettselskap kan sette i gang arbeidet skal sluttkunden akseptere tilbudet som beskriver hva som skal gjøres og hvor mye det koster. Anleggsbidraget skal betales før ønsket arbeid iverksettes.
Besparelser, automatikk, digitalisering
I dag kan privatkunder hos Agder Energi Nett få gjort unna hele prosessen med anleggsbidrag elektronisk. Selskapet sender ut rundt 2500 tilbudsbrev i året så det er snakk om et stort volum.
På sensommeren fikk kundene mulighet til å betale anleggsbidrag via betalingsappen Vipps, noe som har vist seg å være svært populært.
- Firmaer må jo ofte betale via fakturering, men av private kunder er det en høy og stigende andel av kunder som betaler elektronisk. Nå kommer rundt 30% av de elektroniske betalingene gjennom Vipps og vi regner med at denne andelen kommer til å fortsette å øke. Det fungerer akkurat som med kortbetaling og det gikk veldig fort å få implementert dette da vi hadde bestemt oss, sier Kjelland.
Det å tilby Vipps som en betalingsmulighet i kundeportalen på aenett.no er enda et steg på selskapets digitale reise og noe som forenkler prosessen for kundene.
-. Vi er jo opptatt av automatikk, automatisering og effektivisering, og Vipps-betaling er jo enda et steg i den retningen, avslutter Kjelland.