Velkommen til Agder Energi Nett.

Er du forberedt på strømbrudd?

De fleste av oss er helt avhengige av strøm i hverdagen. Med enkle grep kan du gjøre deg forberedt på strømløse dager.

Ved større strømbrudd prioriteres liv og helse først, og det kan ta tid før du får strømmen tilbake. Derfor bør du være forberedt på å klare deg uten strøm i flere dager. Tenk igjennom hva du bruker strøm til i hverdagen, fra du står opp til du legger deg. Er det noe av dette du ikke ville klare deg uten?

Med disse enkle grepene er du bedre forberedt på at strømmen forsvinner:

Oppvarming
En vedovn eller en peis er vanlige alternativer til strøm som oppvarming. For deg som har disse alternativene i hus, sørg for å alltid ha et minimum av ved på lager. Husk også ekstra fyrstikker eller en lighter i reserve. Det finnes parafin- og gassovner beregnet på husstander uten mulighet for annen fyring.

Mat og drikke
Vannforsyningen kan også bli borte når strømmen går. Du bør derfor alltid ha noen liter vann lagret. Til koking og steking kan du bruke propanapparater og stormkjøkken.

Maten i fryseren kan bli ødelagt hvis strømmen er lenge borte. Slik holder du fryseren kald lengst mulig.

Lys
Ha en eller flere lommelykter oppbevart på et fast og lett tilgjengelig sted. Ekstra lyspærer og batterier er også lurt å ha. Stearinlys og oljelamper er viktige alternative lyskilder. Hvis du belager deg på å bruke oljelampe bør du også ha ekstra lampeolje på lager.

Batteriradio
Med en batteridrevet radio får du hørt nyheter og meldinger fra myndighetene. Hvis du har bil kan du også bruke radioen der.

Nødstrøm
Er du kritisk avhengig av strømforsyning? Med et nødaggregat er du mindre sårbar for strømbrudd.

Et aggregat er en motor som går på bensin eller diesel, og som produserer strøm. Det finnes flere nødstrømsagreggater på markedet. Disse får du tak i på byggevarehus og jernvarehandlere.

Et aggregat bruker mye drivstoff. Skal du oppbevare drivstoff hjemme bør du gjøre nødvendige brannforebyggende tiltak.

Kilde: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.