Velkommen til Agder Energi Nett.

Kompensasjon ved strømbrudd

Har du opplevd strømbrudd? Da kan du ha krav på kompensasjon.

Alle privatkunder og fritidsboliger har krav på kompensasjon for strømbrudd over 12 timer. Kompensasjonen gis selv om  avbruddet ikke har medført skader eller tap. Fra 1. januar 2021 utbetales kompensasjonen automatisk, uten at kunden trenger å søke.

Privatkunder får 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time.

Fritidsboliger får 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time.

Kompensasjonen gis som fratrekk på en av de påfølgende fakturaene etter strømbruddet. Dette vil vises i fakturaspesifikasjonen som en egen linje.

Tidsfristen for utbetaling er i henhold til forskriften satt til 12 uker etter hendelsen. I en overgangsperiode til ny ordning fra 1 januar er fristen satt til 5 måneder. 

Begrensninger
Det er begrensninger i hvor stort kompensasjonsbeløp som kan utbetales pr år. Samlet årlig utbetaling kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år. Forventet innbetalt nettleie regnes som forventet årsforbruk i kWh multiplisert med gjeldende sats for energileddet i tillegg til fastleddet.

Kompensasjonsordningen gjelder ikke for:

  • Bedriftskunder.
  • Kunder som selv har koblet fra strømmen (eks tatt hovedsikringen).
  • Kunden som selv har påført skade på anlegget som har ført til avbrudd
  • Kunder som hindrer nettselskapet i å rette feil.
  • Kunder som ikke har AMS måler eller har AMS-måler uten kommunikasjonsenhet, og heller ikke har varslet nettselskapet om avbruddet. I slike tilfeller kan ikke nettselskapet vite at kunden er uten strøm dersom feilen er avgrenset til et lite område innenfor lavspentnettet.

Reglene om kompensasjon er regulert i Kontrollforskriften kapittel 9A
Du kan også lese mer på nettsiden til Norges vassdrags- og energidirektorat.

Søknad om kompensasjon for strømbrudd med dato før 1. januar 2021 sendes via skjema på Min side.

 

 

Chat med oss
Ofte stilte spørsmål
Flytting
Endring av kontaktinformasjon
Fakturaspørsmål
Bygge/endre installasjon
Aktivering av HAN-port

INNFLYTTING

Ta kontakt med en strømleverandør som du ønsker å bruke. De vil hjelpe deg slik at du får avtale om kjøp av strøm. I tillegg vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding om din innflytting slik at du blir registrert med en nettleieavtale.

UTFLYTTING

Ta kontakt med din strømleverandør. Når de får beskjed om oppsigelsen så vil de også sørge for at Agder Energi Nett får melding slik at nettleieavtalen sies opp. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.

Det er din strømleverandør som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser. Endring av kontaktinformasjon sendes automatisk videre fra strømleverandør til nettselskap via en nasjonal datahub. Ta derfor kontakt med din strømleverandør.

Dersom du ikke har strømleverandør, eller skal endre/bestille varsling ved strømstans kan du gjøre det på Min side

De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål, betalingsavtaler og lignende.

Om du mottar faktura direkte fra oss, eller ønsker å se grunnlaget for din nettleiefaktura kan du logge inn på Min side og se den der.

Veldig mange tjenester utføres av installatører som er godkjent gjennom en prekvalifiseringsordning.
Dette gjelder blant annet ny installasjon og endringer i eksisterende anlegg i din bolig. Les mer om dette og se oversikt over prekvalifiserte installatører her

Du må bestille åpning av HAN-porten før den kan tas i bruk. Logg inn på Min side og velg skjema for HAN-port. Det vil ta inntil to uker fra du bestiller åpning av HAN-porten, til den er klar for bruk. Du får en e-post så snart HAN-porten er klar for bruk.